Teveel uitbetaalde werkloosheidsuitkering terugbetalen.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Teveel uitbetaalde werkloosheidsuitkering terugbetalen.

#1 , 01 jun 2023 13:58

art. 167,par. 1, 1e kb25/11/91
Beste,
In 2019 werd mij van het RVA een dagbedrag aan werkloosheids uitkering uitbetaald voor een aantal maanden. Echter ze zijn er nu( 1 juni 2023 ) achter gekomen dat ze niet een dagbedrag hadden moeten uitbetalen, maar een codebedrag. Dat is veel minder, nu moet ik al die teveelbetaalde werkloosheid terug betalen, terwijl zij de fout hebben gemaakt. Ik werd uitbetaald via mijn vakbond. Daar ligt ergens de fout. Wie is hier verantwoordelijk voor? En moet ik dat terug betalen? Met vriendelijke groet, Annemiek


NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2023 14:37

Ik vermoed dat als u enkel die werkloosheidsuitkering ontvangen heb en niks anders, dus geen loon (deeltijds), geen ziekte-uitkering of leefloon, dat dat dan toch zou moeten verjaard zijn, aangezien het meer dan 3 jaar geleden is.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 01 jun 2023 14:44

het lijkt mij toch ook raar dat ze het terugvorderen.
Je zou o.a. de verjaring kunnen inroepen
( het is mogelijk nooit verboden om het terug te vorderen, zolang de tegenpartij zelf de verjaring niet inroept. Wel smerig, maar het is waarschijnlijk zo )


bovendien
Vergissing van het werkloosheidsbureau
Indien u onrechtmatig werkloosheidsuitkeringen werden toegekend, en dit uitsluitend gebeurde wegens een vergissing van het werkloosheidsbureau, hoeft u de onverschuldigde uitkeringen die u heeft ontvangen vóór de beslissing van de directeur om u voor de toekomst geen uitkeringen meer toe te kennen, niet terug te betalen:

behalve indien u de onverschuldigde uitkeringen te kwader trouw hebt bijgehouden;
behalve indien de directeur de beslissing tot herziening heeft genomen binnen de drie maanden nadat uw uitbetalingsinstelling de verkeerde beslissing van het werkloosheidsbureau heeft ontvangen.
Goede trouw
De terugvordering wordt beperkt tot de laatste 150 dagen indien u bewijst dat u de uitkeringen waarop u geen recht had, te goeder trouw hebt ontvangen.

Het niet of het onvoldoende kennen van de reglementering is in principe geen voldoende grond om deze beperking van de terugvordering te bekomen. Bovendien kan de beperking van de terugvordering tot de laatste 150 dagen ten onrechte genoten uitkeringen u niet worden toegekend indien u werkloosheidsuitkeringen hebt gecumuleerd met uitkeringen die werden toegekend krachtens een andere sociale zekerheidsregeling (bij voorbeeld, indien u werkloosheidsuitkeringen hebt gecumuleerd met ziekte-uitkeringen).

------------
Als vakbond een fout maakt mogen ze het m.i. ook niet terugvorderen ingevolge een arrest van het Grondwettelijk Hof uit 2011 ( ze doen natuurlijk of hun neus bloedt, anders moet de vakbond het zelf van hun werkingskosten betalen )
De directeur kan de terugvordering beperken tot het bedrag van de niet-cumuleerbare inkomsten die de werkloze genoten heeft ingeval van goede trouw of wanneer de overtreding enkel aanleiding gaf tot een verwittiging.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2023 15:07

Beste, dank voor uw reactie. ER was geen cummulatie of enig ander inkomen. Het is idd de vakbond die het terugvordert. Ik heb die net aan de lijn gehad en die gaan er idd nogal lakoniek over, van betaal het maar in stukjes enz. Dank voor het delen van het arrest van het grondwettelijk Hof. Ik zal het even uitpluizen.
Met vriendelijke groet,

Annemiek

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 01 jun 2023 15:09

https://www.knack.be/nieuws/ziekenfonds ... erugeisen/

het arrest is ook geldig voor ziekenfondsen, vakbonden en co.

Ze houden zich natuurlijk liever van den domme, anders moeten ze het zelf betalen

https://www.standaard.be/cnt/g6bm1uju

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 jun 2023 15:25

Schrijf ( mail ) de vakbondssecretaris of hun juridische dienst de hier gemelde linken.
U heeft deze verkeerde uitkeringen gekregen ter goeder trouw : fout ofwel bij de vakbond of de TVA. In beide gevallen blijft u ter goeder trouw = van belang.
U betaalt uw vakbond en deze moet dan ook de zaak rechtzetten en regulariseren.

En zend zeker een mail of brief aan de de dienst die u de terugbetaling eist. Samen met de linken ( of de teksten in bijlagen zelf ).

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2023 16:03

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jun 2023 16:10

@ LYNX XX HARTELIJK DANK, ZAL IK DOEN.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 01 jun 2023 17:07

Wel uitkijken met ook maar iets terug te betalen : dat kan verjaring stuiten, zodat die termijn terug begint te lopen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jun 2023 09:58

Ik vermoed dat als u enkel die werkloosheidsuitkering ontvangen heb en niks anders, dus geen loon (deeltijds), geen ziekte-uitkering of leefloon, dat dat dan toch zou moeten verjaard zijn, aangezien het meer dan 3 jaar geleden is.
Ik vrees dat het net geen 3 jaar zal zijn , want voor de RVA gaat de verjaring van de termijn van 3 jaar in op de 1ste dag van het kalenderkwartaal dat volgt op het kwartaal waarin de onverschuldigde uitkeringen werden betaald.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 jun 2023 10:59

@ den lowie, ja klopt dat is ook zo idd. pff

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 jun 2023 11:18

Indien niet verjaard : uitbetalingsinstelling = vakbond zij moeten uw dossier in orde maken en regulariseren, fout ligt bij hen.
En bovendien ter goeder trouw = gaat u vrijuit.

Zet de vakbond onder druk, schakel desnoods de juridische dienst van uw vakbond in ( hoofdzetel ) of de provincie secretaris/afgevaardigde.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 jun 2023 11:24

Ik vermoed dat als u enkel die werkloosheidsuitkering ontvangen heb en niks anders, dus geen loon (deeltijds), geen ziekte-uitkering of leefloon, dat dat dan toch zou moeten verjaard zijn, aangezien het meer dan 3 jaar geleden is.
Ik vrees dat het net geen 3 jaar zal zijn , want voor de RVA gaat de verjaring van de termijn van 3 jaar in op de 1ste dag van het kalenderkwartaal dat volgt op het kwartaal waarin de onverschuldigde uitkeringen werden betaald.
In de openingspost is er sprake van enkele maanden in 2019. Neem nu nog dat TS uitkeringen gekregen heeft in december 2019. Dan is 3 jaar + 1 kalenderkwartaal erbij nog steeds 1 april 2023 en ze zijn er pas om komen vragen op 1 juni 2023. Of TS zou zich moeten vergist hebben van jaartal waarin ze die uitkeringen gekregen heeft ...

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 jun 2023 10:35

@Nat D. Dank voor uw antwoord. Neen ik heb me niet vergist. Ik heb opheldering en bewijs gevraagd via telefoon en mail...zit er nog op te wachten.

Terug naar “Andere”