Progressief werken: uitkering berekend op oud of nieuw loon?

Evognaf
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Progressief werken: uitkering berekend op oud of nieuw loon?

#1 , 22 jan 2023 19:58

Hallo,

Ik ben inmiddels 3 jaar volledig in ziekteverlof. Daarvoor deed ik een voltijdse job waarbij ik goed verdiende, waardoor ik nu op de maximum (geplafonneerde) ziekteuitkering zit bij de mutualiteit (geen FOD).

Ik heb na een jaar ziekte ontslag gehad bij mijn werkgever, terugkeren naar dezelfde werkgever is geen optie.

Stel dat ik een beperkt aantal uren zou gaan werken, dan zou dat dus bij een nieuwe werkgever zijn, en dus wellicht met een ander (lager?) uurloon. Dan zou ik dus een deel loon en een deel ziekteuitkering hebben. Wordt het gedeelte ziekteuitkering dan berekend op basis van het loon dat ik had voor ik ziek werd, of op basis van het nieuwe loon?

Indien je, juist door de ziekte, een slechter betaalde job start, zou je dan namelijk wel eens zwaar kunnen afgestraft worden daarvoor.

Daarnaast had ik nog een tweede vraag: stel dat het helemaal niet lukt, en je opnieuw volledig arbeidsongeschikt wordt. Behoud je dan in dat geval de uitkering die berekend is op het loon dat je had voordat je ziek werd, of op het loon van die laatste job?

Alle info is heel erg welkom!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding