Opleiding tijdens invaliditeit

Rukos
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Opleiding tijdens invaliditeit

#1 , 22 aug 2021 07:43

Beste
mijn adviserende arts wil mijn opleiding hogeschool niet goedkeuren, zelfs wanneer de hogeschool aangeeft dat er veel mogelijkheden zijn binnen mijn medische aandoening zoals veel van thuis studeren op de uren die voor mij passen enkel voor echt groepswerk en stages zou ik aanwezig moeten zijn. Toch wil de arts niet dat ik deze opleiding volg (vermoedelijk willen ze geen 2 jaar een verhoging van mijn uitkering bv €5 per gevolgd lesuur dat RIZIV betaald + kosten betalen)
Mag ik bv wel afstandsonderwijs volgen dat ik zelf bekostig zonder het akkoord van adv.arts, en dat ik enkel op moment van stages de toelating vraag voor stages om mijn competenties aan te sterken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 22 aug 2021 10:35

In eerste instantie is het belangrijk te weten om welke reden de adviserende arts weigert u die toestemming te geven. Als hij welbepaalde medische redenen aangeeft die u actuele gezondheidstoestand niet toelaten een opleiding te volgen, gaat u met deze argumentering naar uw behandelend arts die dit veel genuanceerder kan inschatten. Het kan immers voor uw algemene en psychische welzijn zelfs eerder een goede zaak zijn om deze opleiding te volgen. Bespreek dit dus eerst met uw behandelende arts.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2021 10:59

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Rukos
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2021 07:13

Als ik via de arbeidsrechtbank in beroep ga tegen deze beslissing moet ik dan wachten tot na de uitspraak voor ik mij kan inschrijven aan de hogeschool of mag ik mij alsnog nu inschrijven in afwachting van de uitspraak?

Rukos
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2021 09:04

Kan ik eventueel afstandsonderwijs volgen? Ik moet hiervoor de woning niet verlaten en kan deze volgen op de tijdstippen die voor mij het beste passen (bv midden in de nacht omdat ik een sterke slaapstoornis heb) en enkel een aanvraag doen wanneer er een stage moet gedaan worden. Hierdoor kan ik alsnog een diploma behalen. De adv.arts denkt dat het beter is dat ik een korte opleiding volg bij VDAB maar dan heb ik nog geen diploma, dus kleine kans op te werkstelling als 50+. Ook zijn deze opleidingen in dag uren en dat kan ik fysisch niet aan.

iota
Berichten: 830

#6 , 23 aug 2021 10:29

Ook zijn deze opleidingen in dag uren en dat kan ik fysisch niet aan.
Kan u na het behalen van dat hogeschooldiploma de job dan wel aan?

Ook met een hogeschooldiploma hebt u nog steeds 3 grote problemen die elk op zich het vinden van een job bemoeilijken: 50+, geen werkervaring in de job die u ambieert en een arbeidsbeperking. U moet dan concurreren met pas afgestudeerde twintigers, die ook op andere vlakken (bv. flexibiliteit, digitale media) in de ogen van de werkgever hoger scoren dan u.
Het lijkt me zeker niet uitgesloten dat u met een korte praktijkopleiding bij de VDAB misschien juist meer kans op tewerkstelling maakt, vooral als daar reeds een potentiële werkgever bij betrokken is die u zou kunnen overtuigen met uw werkhouding en prestaties.

Maar als u toch overtuigd blijft: in de link van Marcus Aurelius lees ik dat als de adviserend arts niet akkoord gaat, u hem toch kan vragen een aanvraag in te dienen bij het riziv. Pas als het riziv ook niet akkoord gaat, rest de stap naar de arbeidsrechtbank.

Nog een ander punt om te overwegen: stel dat het riziv uw opleiding toch goedkeurt en u maakt ze af, verliest u daarna vrijwel zeker uw invaliditeitsuitkering. Er is dan nl. geoordeeld dat u mits die opleiding wel weer in staat bent om te werken. Zelfs als u in de praktijk geen werk vindt...

iota
Berichten: 830

#7 , 23 aug 2021 11:24

Dat laatste lijkt me toch belangrijk om te begrijpen en werpt misschien ook een ander licht op het advies van de adviserend geneesheer. Het gaat er niet zozeer om of u de opleiding wel aankan. Nee: als men u die toestemming geeft en de opleiding voor u betaalt, beslist men a priori dat u met dat diploma wel zal kunnen gaan werken en geen uitkering meer nodig zal hebben.

Rukos
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 aug 2021 11:55

Met een opleiding van IT kan ik mss nog bij mijn huidige werkgever aan de slag. Ik ga hier niet over mijn reden van invaliditeit uitweiden, ik zoek enkel een oplossing om uit dit systeem te geraken. ik heb via een toelatingsonderzoek van de hogeschool een attest dat ik geschikt ben voor een graduaatsopleiding te volgen, de VDAB vindt dan weer dat ik niet geschikt ben hiervoor, dus deze weg zal niet lukken.
Daarom was mijn vraag kan ik afstandsonderwijs volgen zonder de goedkeuring van de adv.arts?

iota
Berichten: 830

#9 , 23 aug 2021 12:33

Volledig afstandsonderwijs is geen probleem. Dat lijkt me in uw geval zelfs een goed idee, gezien u daarmee niet achteraf uw uitkering verliest.
Maar u spreekt van een hogeschoolopleiding met groepswerk en stages.

Rukos
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 aug 2021 13:05

Ja er is een opleiding zonder groepswerk die ook mijn interesse heeft en is volledig in afstandsonderwijs, enkel het 2de en 3de jaar zou er stage zijn. Deze zou ik dus pas volgend jaar moeten melden.

iota
Berichten: 830

#11 , 23 aug 2021 14:32

Op kosten van de overheid herscholen of toestemming vragen om met behoud van uitkering op eigen kosten te studeren zijn eig wel 2 verschillende zaken. Hebt u dat laatste ook besproken met de adviserend geneesheer?

Rukos
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 aug 2021 15:23

Neen, dat kan ik nog vragen of ik het zelf mag bekostigen. Bedankt alvast voor de info.

Terug naar “Andere”