Hoi
Ik ben sinds maart 2020 (begin corona dus) in mijn fulltime hoofdberoep gedeeltelijke werkloos door corona en krijg daarvoor dankzij rva een uitkering.
Aangezien ik veel thuis zit , dacht ik om in bijberoep dus een centje bij te verdienen.
Half juli ben ik dan naar een boekhouder gegaan om mij bij te staan met info en opstarten enz.
HIj heeft voor mij een btwnr aangevraagd enz
maar door heel dat coronagedoe heb ik nog geen klanten en dus geen inkomen in bijberoep.
Nu verneem ik via de vakbond dat de kans groot is dat ik wel mijn uitkeringen aan de rva ga moeten terugbetalen sinds ik mijn btwnr heb
desondanks ik nog geen inkomen heb via mijn bijberoep.
Blijkbaar had mijn boekhouder me moeten afraden om eraan te beginnen tijdens corona.
Mijn vakbond gaat verder uitzoeken omdat dit blijkbaar toch wel een lastig geval is.
Maar nu is mijn vraag wat moet ik nu best doen... ben beetje in paniek want financieel is dat wel een kleine ramp voor mij.
Ik heb een nieuwe boekhouder ondertussen en die sprak van eventueel springplank procedure te starten en na een jaar dan te zien of ik er al dan niet mee wil voortgaan. Misschien dat rva het dan door de vingers ziet voor een jaar en dat ik niets moet terugbetalen, maar dan moet ik die aanvraag nog wel in orde brengen. Dan vraag ik me af ... is het daar niet te laat voor?
Of zou ik mijn zelfstandige in bijberoep nu beter al stopzetten? (als dat kan binnen het jaar na opstart)
wat raden jullie aan om te doen?