Tot begin 2015 heb ik fulltime, later 3/4 gewerkt in de thuiszorg, ik maakte in die tijd veel overuren. Omwille van rugproblemen ben ik later halftime gaan werken. Ik ben alleenstaand...bovenop mijn halftijds loon kreeg ik toen ook bijkomende werkloosheidsuitkering. Helaas bleef ik het halftijds werken ook niet volhouden en werd ik eind 2015 volledig arbeidsongeschikt.
De eerste maand kreeg ik gewaarborgd loon, nadien werd dit een ziekte-uitkering. Ik was geschokt dat deze ziekte-uitkering de eerste 6 maanden een heel stuk lager lag als het wettelijk leefloon. Mijn ziekte uitkering werd berekend op mijn halftijds loon, wat ik voorheen gewerkt had werd geen rekening mee gehouden.
Omdat ik hiermee niet kon rond komen stapte ik naar het OCMW. Deze vulde mijn ziekte uitkering aan tot het gelijk lag aan een leefloon. Ik hoopte na mijn operaties terug aan de slag te kunnen maar dat ging niet meer.
Na 6 maanden ziekte kreeg ik meer ziekte uitkering en het OCMW moest toen minder uitbetalen...namelijk nog 20,87 euro per maand... mijn inkomen bleef ook na 6 maanden ziekte gelijk aan het wettelijk leefloon.
Eind 2016 werd ik opgeroepen door het OCMW, Voor het behoud van mijn "20,87 euro leefloon" moest ik deelnemen aan het "GPMI " (Geïndividualiseerd Project voor Maatschappelijke Integratie). De bedoeling is om mensen met een leefloon te motiveren om zoveel mogelijk aan het werk te gaan. Gezien mijn gezondheid en ook nog volop aan de revalidatie bezig was kon ik niet solliciteren voor een job. Er werd mij voorgesteld om vrijwilligerswerk te doen.. als ik zou weigeren zou ik die "20,87 euro" verliezen. Vermits alle beetjes helpen ben ik dan als vrijwilliger gestart bij het buurgezellenwerk.
Na enkele maanden werd het leefloon van 20,87 euro opgetrokken naar 47,17 euro en ondertussen is dit 82,20 euro. Omdat ik op de nieuwsberichten gehoord had dat de lage lonen zouden opgetrokken worden dacht ik dus ook dat dit de reden was dat ik meer leefloon kreeg.
Ook al is dat vrijwilligerswerk voor mij een hele inspanning want mijn gezondheid is er zeker niet op vooruitgegaan, desondanks was ik nu toch opgelucht dat ik dit niet geweigerd had. 82,20 euro is voor mij veel geld, zeker met al die medische kosten.
Gisteren kreeg ik echter een brief van het OCMW, Er stond in dat er mij teveel leefloon van het OCMW was uitbetaald en dat ik nu normaal recht zou hebben op 20,84 euro... zelfs 3 cent minder als wat ik in het begin had ontvangen. Men ging nu berekening hoeveel ik teveel had gekregen en nakijken hoe ze dat terug konden vorderen. Opnieuw voor mij een ijskoude douche. Ik heb ondertussen een snelle berekening gemaakt en zou ruim 1000 euro moeten terug betalen aan het OCMW.
Als ik nu maandelijks dit moet terug betalen moet ik het met minder stellen als een leefloon... ongelofelijk... en dan heb ik mijn hele leven gewerkt. Ik ben 57 jaar.
Mijn vraag... kunnen zij dit zomaar terug vorderen? Het is uiteindelijk niet mijn fout dat zij zich vergist hebben. Telkens ze mij vroegen om een attest te geven van mijn ziekte-uitkering heb ik dit ook netjes aan hun bezorgd. Regelmatig kreeg ik een brief van het OCMW als mijn beetje leefloon was aangepast... ik ging er dus van uit dat alles juist was.
Ook heb ik recht op verwarmingstoelage, maar durf dat zelfs nu niet meer indienen omdat ik bang ben dat ik het later ook nog moet terug betalen.
Ik wil ook nog meegeven dat ik geen geld ontvang voor het vrijwilligerswerk, zelfs geen kilometervergoeding, ondanks ik mij soms tot 30 km per dag moet verplaatsen.
Alvast bedankt om te reageren.