Dienstencheques voor personen met een handicap

7v2a29
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dienstencheques voor personen met een handicap

#1 , 24 feb 2018 20:03

Ontvang een inkomensvervangende tegemoetkoming en integratie tegemoetkoming van FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal personen met een handicap, en biedt regelmatig een oudere buurvrouw huishoudelijke hulp aan waarvoor ze me soms onofficieel een kleine vergoeding betaalt.
Nu "eist" deze mevrouw dat ik op regelmatige basis haar appartement ga schoonmaken en ze staat erop dat ik me hiervoor laat inschrijven bij een dienstencentrum zodat ze mij met dienstencheques kan betalen. En dit terwijl ik me zelf al niet zo lekker voel wegens mijn handicap.
Als ik me laat inschrijven bij een dienstencentrum en me laat betalen met dienstencheques, dan lijkt me dat toch een bron van inkomen te zijn, waardoor mijn inkomensvervangende tegemoetkoming en integratie tegemoetkoming van FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal personen met een handicap zouden kunn wegvallen.
Worden dienstencheques dan helemaal niet als bron van inkomen beschouwd?
Bestaat er een maximum maandelijks bedrag aan dienstencheques zonder dat de inkomensvervangende tegemoetkoming en integratie tegemoetkoming in het gedrang kunnen komen?
Vind hierover geen informatie, zie enkel sites waar personen met een handicap zelf dienstencheques kunnen aankopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elthyr
Berichten: 30

#2 , 15 mar 2018 22:18

Ingeval u zich laat inschrijven bij een dienstencheque vzw of bedrijf, zal u niet betaald worden met de dienstencheques maar met loon van die vzw/bedrijf. Dat kan dus van invloed zijn op uw tegemoetkomingen, als dit meer is dan de vrijstellingen. Deze vrijstellingen staan op de website handicap belgium (van de overheid).

Reclame

Terug naar “Andere”