Vrijstelling IVT en IT

Annie78
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vrijstelling IVT en IT

#1 , 26 feb 2017 11:34

Beste,

Aan mijn partner is een uitkering toegekend wegens zijn handicap aan 66%. Ik ben momenteel huisvrouw, die graag weer iets zou willen doen door wat bij te verdienen, zonder dat het zijn invaliditeit zal schaden. Ik heb werk aangeboden gekregen waarvan het loon bruto € 12,55 bedraagt. Zij hebben mij hierover een uitleg gestuurd ivm met de vrijstelling van de IVT en IT op jaarbasis, alleen is dit onduidelijke taal voor mij.

Antwoord die ik heb gekregen:

Bij de berekening van de IVT wordt er een vrijstelling van 3403,28€ op de belastbare inkomsten van de partner toegepast. De rest wordt volledig in mindering gebracht van de inkomensvervangende tegemoetkoming.
Bij de berekening van de IT wordt er een vrijstelling van 22011,02€ op de belastbare inkomsten van de partner toegepast + de helft van het gedeelte dat meer bedraagt dan dit bedrag. De rest wordt volledig in mindering gebracht van de integratietegemoetkoming.

Aangezien hier 2 bedragen staan, weet ik nu nog steeds niet welk bedrag ik effectief mag verdienen op jaarbasis, of dit over bruto of netto gaat en het totaal aantal uren ik zou mogen werken aan dit bedrag. Kan iemand mij hier meer uitleg over geven aub.

Alvast bedankt voor u reactie,

Mvg, Annie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 feb 2017 11:59

Hoeveel punten heeft je partner?

Annie78
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2017 12:37

Hallo JPV,

Bedankt voor je reactie. Het aantal punten weet ik nu zo snel niet. Ik ben wel tenlaste van hem samen met mijn kinderen.

Reclame

Annie78
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2017 13:00

Beste JPV,

Ik heb even gekeken voor je. Het aantal punten is 7 categorie C IVT en IT 1 als ik het goed heb.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 feb 2017 22:35

Dan zal je vlug je vergoedingen kwijt zijn vanaf dat je begint te werken. Hoeveel denk je te werken/verdienen?

Annie78
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2017 00:05

Zoals ik hierboven al eerder vermelde.
Bij de berekening van de IVT wordt er een vrijstelling van 3403,28€ op de belastbare inkomsten van de partner toegepast. De rest wordt volledig in mindering gebracht van de inkomensvervangende tegemoetkoming.
Bij de berekening van de IT wordt er een vrijstelling van 22011,02€ op de belastbare inkomsten van de partner toegepast + de helft van het gedeelte dat meer bedraagt dan dit bedrag. De rest wordt volledig in mindering gebracht van de integratietegemoetkoming.

Dit was hun antwoord op mijn vraag omtrent werken, het bedrag, of dit bruto/netto is en hoeveel uur ik mag werken. Maar ik kom geen steek verder hiermee, begrijp nog steeds niet wat ze hiermee bedoelen en welk bedrag ik effectief mag verdienen op jaarbasis aangezien er 2 bedragen bij staan.

Annie78
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2017 09:14

Is er echt niemand die iets weet over deze vrijstelling?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 feb 2017 20:31

een beetje geduld aub, sommige mensen hebben ook nog iets anders te doen dan direct te antwoorden op je vraag.

Een gedetailleerde berekening kan je hier vinden:
http://handicap.belgium.be/docs/nl/simu ... ivt-it.xls

geef bij "gezinscategorie" C in en bij "categorie IT" 1 in. Bij "arbeidsinkomen" moet je dan het bedrag ingeven dat je denkt te zullen verdienen op jaarbasis.

Kort gezegd:
IT: als je onder de 22011,02 verdient, zal de IT niet veranderen. Erboven zal de helft van wat je verdient afgetrokken worden. Vanaf 24360 euro zal je niks meer van de IT zien.
IVT: als je minder dan 7170,48 euro verdient, zal het bedrag van IVT verminderd worden met een deel van wat je verdient (tussen de 25 en 50%). Verdien je meer dan 7180,48 euro, dan zal alles wat je verdient afgehouden worden, behalve de eerste 2987,70 euro.

Annie78
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 feb 2017 23:00

Dank u wel JPV voor uw hulp,

Mijn excuses, dat was echt mijn bedoeling niet en waardeer u antwoorden oprecht. De simulatie had ik ook gevonden, ook dat blijkt niet zo eenvoudig. Het klinkt misschien heel stom en voel ik me heel erg beschaamd daarin, ik kan niet
rekenen. Voor ik hier terecht kwam, heb ik natuurlijk wel eerst met hen getelefoneerd met de vraag of ik mocht bij verdienen. De grootste reden hiervan is, om terug een sociale leven te hebben. Zij zeiden me dat ik een max van €3.271 mocht verdienen. Erna heb ik om een bevestiging gevraagd via mail om niet in de problemen te komen mocht ik iets niet goed hebben begrepen. Dat was dan ook hun anwtoord dat ze me stuurden en daar werd ik niet wijzer uit. Dus als ik het goed begrijp, kan ik enkel het bedrag verdienen dat onder de IT blijft? En heeft het geen zin om naar het bedrag van IVT te kijken. Moet ik dat bedrag dan delen door de brutoloon om te weten hoeveel uur ik kan werken? Nogmaals bedankt

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 28 feb 2017 08:55

Annie, ik denk dat je best eens naar een sociaal huis of een sociale dienst van een mutualiteit gaat voor een "persoon tot persoon" uitleg.

Je kan om het even welk bedrag verdienen, maar voor elke euro die je verdient, zal je partner minstens een halve euro verliezen. En vanaf dat je 7180.48 verdient, zal alles van je vriend afgehouden wordt tot hij niks meet van IVT heeft.

En je kan niet zomaar delen door het brutoloon, omdat de bedragen die hier genoemd worden belastbare bedragen zijn.

Terug naar “Andere”