Uitbetaling overuren/korting bijdrage ploegenarbeid

Spruitje
Topic Starter
Berichten: 19

Uitbetaling overuren/korting bijdrage ploegenarbeid

#1 , 16 dec 2008 21:51

Hallo,

eerst 'n situatieschets:
Ik werk als bediende in 'n 2-ploegensysteem (Par. Com. 311). Door het ploegensysteem is m'n verloning (dmv CAO) vastgesteld op het barema à 116% (als ploegenpremie).
Op het eind van het jaar worden de personen met veel overuren (ik denk dat ik momenteel op 100 à 110 overuren sta, ps: ik heb er 80 overgedragen van vorig jaar) uitbetaald aan 125% zonder dat hiervoor de vraag gesteld wordt aan de betrokken werknemers. Die personen worden dan gewoon verwittigt op het tijdstip dat de wedde gestort wordt... genre: "... Oh, ja we hebben 'n deel van uw overuren uitbetaald aan 125%..." :cry: (meestal laten ze ca 25 à 30 uren staan)

Doordat deze als premie worden verrekend op de loonbrief hou je d'er ook maar 'n schamel bedrag van over en weet vadertje staat hier dan ook weg mee. :?

Mijn vraag 1: Kan dit zomaar zonder toestemming van de betrokken werknemer?

Mijn vraag 2: Er is steeds sprake van vermindering van bijdrage voor de werknemers die in 'n ploegensysteem zitten:

a) Geldt die ook voor PC311? Of is dit enkel voor de auto-assemblagebedrijven?

b) Of is dit enkel voor arbeiders? Of werkenemers die hun ploegenpremie apart (en dus als premie) betaald krijgen?

Alvast bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding