Alimentatie en leefloon

ell.eken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie en leefloon

#1 , 07 dec 2016 16:53

Beste,
Mijn vriend heeft een zoon van 18 uit een vorige relatie. Die kon niet meer met zijn moeder samenleven en besloot alleen te gaan wonen. Hij studeert nog. Hij heeft leefloon aangevraagd bij het ocmw. Nu volgt er een sociaal onderzoek bij mijn vriend en moet hij het vonnis van de alimentatie van toen zijn zoon nog bij zijn ex woonde meebrengen. Na het een en ander nalezen op internet, blijkt dat er tabellen bestaan over de bedragen die door onderhoudsplichtige moeten terugbetaald worden aan het ocmw. (Dit zou niets zijn daar zijn netto belastbaar inkomen onder de 20000€ bedraagt). Wordt er door het ocmw rekening gehouden met die tabellen als het een kind betreft of wordt de alimentatie verder gevorderd van mijn vriend?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bnjmnA
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2016 23:04

Het onderhoudsgeld wordt bepaalt naargelang de capaciteiten van uw vriend. De opleiding van uw vriend zijn zoon zal betaalt "moeten" worden tot op het moment hij beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Er is een mogelijkheid dat uw vriend het rechtstreeks doorstort naar zijn zoon, maar vergeet dan niet de echtscheidingsovereenkomst aan te passen want dan kun je in problemen komen te zitten op basis van artikel 1239 B.W. , dan zal hetgeen hij betaalt heeft aan zijn zoon niet "bevrijdend" zijn, en hij het dan dubbel moet betalen. Vanaf uw echtgenoot kan aantonen dat hij wel degelijk een uitkering geniet dan is dan is hij niets meer verschuldigt.

Reclame

Terug naar “Andere”