Huispersoneel: verplichtingen

Schuppenzot
Topic Starter

Huispersoneel: verplichtingen

#1 , 19 aug 2016 15:06

Beste,

Wij hebben nu een "part-time" kinderoppas die enkele uren per week onze kindjes opvangt. Omdat dit buiten de occasionele arbeid dreigt te vallen, overwegen wij om dit dan maar gelijk uit te breiden met extra taken zoals poetsen/strijken... Dan nemen we afscheid van onze dienstencheques.

Maar wat zijn onze verplichtingen dan? We worden dan gelijk werkgever van huispersoneel, maar weten niet echt wat dit met zich meebrengt en vooral...wat dit ons dan gaat kosten.

Iemand die een tipje van de sluier kan oplichten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Adriana

#2 , 22 aug 2016 09:35

Als de oppas ook huishoudelijke taken gaat doen, kan dat perfect met dienstencheques. Babysitten alleen kan niet met de cheques. Per meerderjarige in het gezin kan je jaarlijks 400 cheques bestellen.

Schuppenzot
Topic Starter

#3 , 23 aug 2016 12:02

De vraag is eigenlijk hoe het moet als we net GEEN dienstencheques gebruiken. 10 uur oppassen en 4 uur huishoudelijke taken. Het overwicht lijkt hier toch niet in de huishoudhulp te liggen, niet? dienstenchequebedrijven bieden trouwen geen kinderoppas aan.

Wat is begrijp is dat:
ik met moet registreren bij de RSZ (kost?)
Ik RSZ-bijdragen moet storten (hoeveel?)
Ik best een sociaal secretariaat de loonberekening laat doen (kost?)

En wat is eventueel fiscaal aftrekbaar?

Stel ik heb een kinderoppas die 10 uur per week oppast (4 dagen 2,5u per dag) en extra nog een halve dag huishoudelijk werk doet à 9euro per uur (dit is wat we nu betalen, maar vrijgesteld wegens geen 8u per week).

PS: we hebben al een verzekering voor huispersoneel aangezien voor onze huidige oppas.

Reclame

JPV

#4 , 23 aug 2016 20:20

U zal reguliere werkgever zijn.

De kost is afhankelijk van het loon dat u zal betalen (if you pay peanuts, you get monkey), maar met het minimumuurloon die u zou moeten betalen voor iemand van 20 jaar/1 jaar ancienniteit, kom ik via een tool van een sociaal bureau op een totale kost van zo'n 8 597,06 euro per jaar voor 14 uur per week. Of zo'n 12,80 euro/uur inclusief sociale lasten (RSZ). Ook inclusief arbeidsongevallenverzekering (die verschilt van verzekering voor huispersoneel).

Registratie bij RSZ en berekening RSZ bijdragen gaan via sociaal bureau. Tewerkstelling moet in principe trouwens minimaal 3 uren per arbeidsperiode zijn, maar dat kan u relatief gemakkelijk regelen door het kuiswerk te verdelen over die uren.

Fiscale aftrekbaarheid lijkt me 0 te zijn.

SOHO

#5 , 24 aug 2016 09:25

Andere optie zou zijn om statuut huispersoneel te beperken tot 8u en dan toch aan te vullen met dienstencheques. De vrijstelling tot 8u is sowieso alleen voor niet-manuele arbeid. Anders lijkt idd antwoord v JPV enige optie, al is het me niet duidelijk of hier de mogelijke bijdragevermindering in verwerkt is. Of een au pair in huis nemen...

JPV

#6 , 24 aug 2016 09:30

de structurele bijdrageverminderingen zijn vervat in het bedrag dat ik schetste. Geen activa-kortingen en andere mogelijkheden.

Statuut huispersoneel kan in principe niet voor kinderoppas, gezien het over intellectuele arbeid gaat en dus als bediende (in PC 337 non-profit) dient gekwalificeerd te worden (en niet via PC 323 dienstboden). Tenzij het enkel gaat over het afhalen van kinderen naar school en vervangen pampers etc. (wat men ook in de creche doet).

sloeberken

#7 , 24 aug 2016 09:54

Denk dat je moeilijk zo iemand gaat vinden die gestudeerd heeft voor kinderoppas, en huislijke taken erbij neemt aan een minimum loon, daar twijfel ik toch voor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Schuppenzot
Topic Starter

#8 , 24 aug 2016 13:27

Tlijkt veel stricter, gereglementeerder en moeilijker te zijn dan verwacht... Dan houden we ons wel tot de 8u per week. Qua vinden van iemand die dit wil doen: er zijn wel studenten die dit willen. Voor enkele opofferingen in de week, passend in de uurrooster, verzamelen ze makkelijk €300 per maand. Voorlopig dus "vrijgesteld" van RSZ.

Ik lees op de website van KULeuven (jobdienst voor studenten) trouwens:
Momenteel is in een aantal situaties het inschakelen van hulp in het gezin moeilijk realiseerbaar binnen een wettelijk kader. We kaarten dit vanuit de Jobdienst KU Leuven - in overleg met de Vlir (Vlaamse Interuniversitaire Raad) en de Vlohra (Vlaamse Hogescholenraad) - aan bij de bevoegde diensten.
Case closed.

Terug naar “Andere”