Moet je een werknemer in een HoReCa-zaak niet meer inschrijven als je hem een beperkt aantal aandelen geeft?

E.J.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Moet je een werknemer in een HoReCa-zaak niet meer inschrijven als je hem een beperkt aantal aandelen geeft?

#1 , 22 jul 2016 19:20

Allen,

Situatie:

Horeca zaak - Restaurant neemt voor vrijdag, zaterdag & zondag shift ervaren medewerker aan - Witte kassa in aanvraag;

De persoon in kwestie werkt fulltime in contract van onbepaalde duur en zou in aanmerking komen voor een zogenaamde flex-job;

De zaakvoerders stellen echter dat zij de persoon in regel stellen als zij hem een (zeer beperkt) aantal aandelen geven; op die manier ZOU hij niet moeten ingeschreven worden omdat hij dan in zijn eigen zaak meewerkt.

(Ik wil niét weten hoe ze de persoon in kwestie gaan vergoeden, maar ik heb uiteraard wel zo een vermoeden)

Vragen:

Kan dit überhaubt?
En zo ja:
- wat is dan het juridisch kader
- wat zijn de mogelijke risico's voor zo een 'werknemer'

Waar vind ik on-lline het correcte juridische kader voor flex-jobs?

Alvast bedankt

E.J.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jul 2016 19:39

Dit kan als hij aandeelhouder word, dus werkend vennoot, die moet dan wel zelfstandig worden, en sociale wetten betalen als werkend vennoot, en deelt mee met de winst van de zaak.
En pas toch op met schijn zelfstandigheid, daar worden controles opgedaan.

Ook is deze man of vrouw niet meer in orde voor werkloosheidsvergoeding, heeft geen recht op jaarlijksverlof geld, geen recht op eindejaarspremie, bij ziekte betaald de werkgever geen gewaarborgd maandloon, en moet een maand wachten op een kleine vergoeding van de ziekenbond bij ziekte,
enz.. enz..
Geen goede keuze !!

Voor flexi job zie link

https://www.socialsecurity.be/site_nl/e ... /index.htm
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”