recht op minimum?

Moontje
Topic Starter

recht op minimum?

#1 , 01 mei 2016 17:40

Beste,

Ik werk deeltijds en ben zelfstandige in bijberoep. Helaas ben ik sinds december in de ziekteuitkering terecht gekomen.
Echter krijg ik maar 60% van mijn inkomen als deeltijdse werknemer. Hierdoor kom ik per maand nog niet aan 600€ netto, dus ver onder het bestaansminimum.
Ik heb reeds nagevraagd bij de ziekenkas maar zij beweren dat dit correct is. Nogthans lijkt het mij vreemd. Als werknemer/werkloze/... en je valt ziek krijg je altijd een bestaansminimum. Als zelfstandige krijg je de eerste maand niets en daarna ook een bestaansminimum indien er geen inkomensverzekering is afgesloten.
Maw als ik deeltijds zou werken en deeltijds een aanvulling zou vragen aan de RVA, had ik wel recht op een bestaansminimum. Maar omdat ik kies om zelfstandige in bijberoep te zijn, heb ik hier geen recht op. Klopt dit?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mei 2016 17:53

U zelf heeft gekozen voor deeltijds, en dan heb je ook maar recht op een deeltijdse vergoeding , dit zou het zelfde zijn bij werklozen steun, als je al iets zou kunnen trekken? daar je zelfstandig bent, bi beroep is eigenlijk geen statuut.

De nadelen van een bijberoep is: u bouwt geen (extra) sociale rechten op.

De sociale bijdragen die u betaalt, zijn louter solidariteitsbijdragen.

U hebt dus geen recht op (extra) uitkeringen binnen de sociale zekerheid van de zelfstandigen pensioen, faillissementsverzekering enz .. .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007

#3 , 01 mei 2016 23:11

na 1 jaar ziekte krijg je wel het bestaanminium ( soms zelfs na 6 maanden ziekte ook )

Overigens kan je altijd bij het OCMW gaan aankloppen, indien je aan de voorwaarden VOLDOET dan passen zij bij tot het bestaansminimum

( als er nog andere inkomsten in het gezin zijn, zal je er wel naar kunnen fluiten )

Reclame

Terug naar “Andere”