Moet ik deze factuur van het ziekenfonds betalen?

jefke007

Re: Moet ik deze factuur van het ziekenfonds betalen?

#31 , 17 mar 2016 12:14

Topicstarter heeft een vordering gekregen over de aanvullende ( vrije ) verzekering. Het in art. 129 aangehaalde gaat over de VERPLICHTE verzekering ( zoals men die bv enkel bij de Hulpkas voor ziekte en invaliditeitsvergoeding heeft ).
Dat laatste betreft voornamelijk vorderingen voor mensen die een onvolledig jaar gewerkt of gedopt hebben, en daardoor niet aan de miniumumwaarde bekomen, of mensen die een sanktie in de dop hebben opgelopen en daarvoor een voorgezettte verzekering bekomen )

Mi heeft men weinig wettelijk basis om tot een gedwongen betaling te laten overgaan voor de vrije aanvullend verzekering, men kan echt wel de klanten buitenshotten.

http://www.const-court.be/public/n/2011/2011-180n.pdf

een van die zaken werd door de koepelorganisatie van de verzekering tegen de zijkenfondsen aangespannnen.
Er zijn er in 2011-2012 nog een aantal over de aanvullende verzekeringen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#32 , 17 mar 2016 12:27

De vordering voor het niet betalen van de 'vrije' aanvullende verzekering (die in praktijk overal behalve bij de HZIV verplicht is) is zuiver contractueel. Door toe te treden verklaart men zich akkoord om deze te voldoen en de schuldeiser kan alle normale middelen inzetten om betaling af te dwingen.

Ik heb indertijd een zaak gehad tegen mijn toenmalige ziekenfonds: men kan wettelijk maar per kwartaal veranderen van ziekenfonds (in het kader van de verplichte verzekering). Ik zal bij één van de laatsten die de 'vrije' aanvullende verzekering niet oplegden..tot dan. Ze hebben beslist tot de verplichte invoering voor alle leden op een vergadering die doorging de dag ná het moment dat per kwartaal kon overgeschakeld worden en in de voorwaarden die ze aangenomen hadden stond dat de wijziging a) verplicht was en b) gold voor een heel jaar.

Ik was gloeiend kwaad, niet voor het geld maar om het principe en de manier waarop ze dit trachtten te spelen: ik werd immers voor een voldongen feit geplaatst en had de gelegenheid niet meer om te veranderen naar de HZIV vóór het volgende kwartaal. Ze hebben toen ook geprobeerd me te laten betalen voor die aanvullende verzekering, tot en met dreigen dat ze mijn mutatie voor de verplichte verzekering zouden blokkeren wegens openstaande schuld (volledig onwettig uiteraard, zelfs gesteld dat die schuld er was betrof ze iets totaal anders). Ik heb hen toen in gebreke gesteld, gezegd dat me maar moesten dagvaarden voor de beweerde schuld als ze meenden een zaak te hebben, klacht ingediend bij de toezichthoudende overheid en per direct mijn mutatie naar de HZIV gevraagd. Daar zit ik nu al een aantal jaar, naar volle tevredenheid. Maar uiteraard: enkel voor de wettelijk verplichte verzekering, al de rest heb ik privé.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jefke007

#33 , 17 mar 2016 12:36

Er zijn ziekenfondsen die ( al dan niet stiekem ) de asielzoekers, en OCMW-klanten en co of de sociaal gevallen niet buitengooien als ze hun aanvullende verzekering niet betalen.

2 maten en 2 gewichten ? zouden ze daar een rechtsgrond voor hebben voor die ongelijke behandeling ?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#34 , 19 mar 2016 00:05

Vermoedelijk na een gerechtelijke procedure.

bobby_axelrod
Topic Starter

#35 , 19 mar 2016 13:54

De ziekenhuiskosten zijn gedekt in zoverre deze door het RIZIV ten laste worden genomen. Alleen is dat een paraplu vol gaten geworden.

Maar een 'gewone' ziekteverzekering bij de mutualiteit helpt daar ook niet voor, wat men nodig heeft is een hospitalisatieverzekering. Dat kan niet bij het HZIV, wel via de meeste mutualiteiten...en private aanbieders. Hangt af van de noden qua dekking en van de portefeuille waarvoor men kiest.
Inderdaad, maar ik heb de indruk dat de TS denkt dat hij, na aansluiting bij het HZIV, als hij voor een weekje opgenomen wordt in het ziekenhuis, nog enkel een factuur van een paar tientallen euro's van het ziekenhuis zal ontvangen, en al de rest gedekt is door het HZIV. In dat geval zou hij dus wel eens héééél erg kunnen verschieten...
Denk ik ook niet, en daarvan was ik al van op de hoogte alvorens ik deze thread opstartte.

Gebruiker21

#36 , 21 mar 2016 09:17

Denk ik ook niet, en daarvan was ik al van op de hoogte alvorens ik deze thread opstartte.
Des te beter. U hebt dus reeds een goede aanvullende hospitalisatieverzekering, als ik het goed begrijp? Als dit het geval is, en je hebt geen kinderen of wenst geen gebruik te maken van alle extra's van een ander ziekenfonds, kan het HZIV inderdaad interessant zijn. Maar de factuur van uw vorige mutualiteit, daar kan u niet onder uit.

Case closed, verder, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”