Ziekteverlof en bijberoep

Frank
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: Dendermonde

Ziekteverlof en bijberoep

#1 , 30 jan 2016 14:42

Ben actief in voltijdse betrekking als ambtenaar en heb een bijberoep met beperkt maximaal inkomen per jaar.
Tijdens een ongeval werd ik in mijn hoofdberoep (zwaar beroep) tijdelijk op non actief gezet gezien de arbeidslast en de opgelopen kwetsuur.
Kan/mag ik tijdens deze periode van arbeidsongeschikt mijn minder belastend bijberoep uitoefenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 30 jan 2016 18:11

Zal afhankelijk zijn van wat u en uw werkgever als zwaar en licht beschouwen. Maar ik zou daar toch verdikke goed mee opletten.
Als ik mij niet vergis kan een werkgever u trouwens ook een andere lichtere taak toebedelen zodat uw "recht" om het zo te noemen
van ziekteverlof komt te vervallen. Dus zomaar uw denkpiste gaan uitvoeren lijkt mij zich begeven op glad ijs. Zo gaat dat althans bij ons
Wie niet meer kan werken als plaatser op de werf moet niet denken dit te lang vol te houden als excuus. Die kan ook aan het werk in de fabriek aan de
montage als zijn gesteldheid dit toelaat. Men kan ook promoveren naar bvb een meer administratieve taak als die persoon de talenten heeft. Thuisblijven en in het weekend klussen kan dus niet mi ook als het werk niet te zwaar is en zeker niet als een alternatief binnen de arbeidsovereenkomst is vooropgesteld. Dacht hoe je het draait of keert je reguliere arbeidspositie mbt de mutualiteiten steeds voorrang heeft. En trouwens als je iets overkomt hoe ga je dat uitleggen ? Dus als er geen alternatief is op je reguliere werk kan ik je best begrijpen maar anderzijds is dit me dunkt een no go.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jan 2016 21:31

Statutair of contractueel?

Reclame

Frank
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: Dendermonde

#4 , 31 jan 2016 14:15

@JPV statutair. Kwetsuur opgelopen als brandweerman. 14 dagen buiten strijd. Bijberoep dat niet zo arbeidsintensief is ook maar veiligheidshalve stilgelegd voor deze periode. Daar ik met btw en Securex in orde ben dacht ik eerst dat beide gescheiden bleven. Bijberoep is ook geplafonneerd dus niet bedoeling in hoofdberoep ziektedagen op te nemen en voluit in bijberoep te gaan verdienen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 31 jan 2016 19:35

zijn niet gescheiden, maar het statuut van brandweerman is redelijk specifiek en durf ik me dus niet over uit te spreken. Meestal is er geen probleem qua cumulatie bij ambtenaren, bij jou geen idee

Frank
Topic Starter
Berichten: 21
Locatie: Dendermonde

#6 , 01 feb 2016 12:42

@JPV nu gezien zonevorming sinds 2015 had ik de handtekening nodig van meer dan 30 burgemeesters die mij toestemming hebben gegeven mijn bijberoep voor een periode van 4 jaar te mogen uitoefenen. Bij ziekte of ongeval staan wij niet op mutualiteit doch afhankelijk van aantal ziektedagen (21/jaar) bijeengesprokkeld is ons basisloon gewaarborgd voor deze periode (heb er meer dan 500!)

Terug naar “Andere”