Recht op kinderbijslag na periode als werknemer ?

webmaster
Topic Starter
Beheerder

Recht op kinderbijslag na periode als werknemer ?

#1 , 07 jan 2016 12:20

Kreeg zonet de volgende vraag via mail:
Ik ben 19 en zal mijn studies nog deze maand stopzetten.
Ik wil werken tot juni 2016 (eventueel vakantiejob?), dan 2 maanden verlof nemen en in september 2016 in een nieuwe studierichting beginnen.
Verliezen mijn ouders het recht op kinderbijslag wanneer ik nu stop met studeren en ga werken en in september 2016 opnieuw herbegin met studeren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder

#2 , 08 jan 2016 10:01

Wanneer je stopt als werknemer dien je je kinderbijslagfonds op de hoogte te brengen van het feit dat je opnieuw voltijds studeert.
Voor zover je voltijds studeert + je de leeftijd van 25 niet overschrijdt, zal je nog recht hebben op kinderbijslag.

JPV

#3 , 08 jan 2016 10:09

klopt. Studies kunnen wel ook niet-voltijds zijn, zolang ze maar aan bepaalde criteria voldoen.

Het effectief stopzetten van studies is echter vaak minder interessant dan gewoon de studies laten doorlopen, afhankelijk van eventueel studiekredieten etc.

Reclame

j.demoor

#4 , 08 jan 2016 12:27

“Art.62.§ 1. De kinderbijslag wordt ten behoeve van het kind toegekend tot 31 augustus van het kalenderjaar in de loop waarvan het de leeftijd van 18 jaar bereikt...§ 3. Onverminderd de bepalingen van § 1, wordt de kinderbijslag onder de door de Koning bepaalde voorwaarden verleend tot 25 jaar ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt of een stage vervult om in een ambt te kunnen worden benoemd. ...De Koning bepaalt eveneens onder welke voorwaarden de uitoefening van een winstgevende bedrijvigheid geen beletsel is voor de toepassing van deze paragraaf. § 5. Onverminderd de bepalingen van § 1, wordt de kinderbijslag toegekend tot de leeftijd van 25 jaar ten voordele van het niet meer leerplichtige kind dat ingeschreven is als werkzoekende en studies of een leertijd beëindigd heeft; de Koning bepaalt de periode en de toekenningsvoorwaarden van deze kinderbijslag.”[19 DECEMBER 1939. - Algemene kinderbijslagwet (AKBW)]

De vraagsteller leest best vooraf zorgvuldig die wettekst en de uitvoeringsbesluiten (K.B.) 10 aug 2005 en 12 aug 1985(art.62§5).

Na raadpleging van het eigen kinderbijslagfonds ,met kennisgeving van alle omstandigheden,kan de vraagsteller zo nodig met de resterende knelpunten terugkomen naar het Forum.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”