student die graag wilt werken.

Luciano.G
Topic Starter

student die graag wilt werken.

#1 , 17 dec 2015 21:37

Beste mensen,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik ben 19 jaar en woon nog bij mijn ouders thuis. Ik zit in het 6e jaar (middelbaar) en zou graag buiten mijn studie willen gaan werken. Mijn vader ontvangt een tegemoetkoming voor personen met een handicap. Mijn moeder, heeft haar werk moeten opgeven. Aangezien de inkomsten te hoog waren, werd de tegemoetkoming van mijn vader voor een groot deel gekort. Ik wil graag op mezelf gaan, op eigen benen staan en dat kost geld. Ik heb verder geen inkomsten, en ben volledig afhankelijk van mijn ouders. Graag had ik dan willen weten of ik überhaupt wel een studentenjob kan uitvoeren? Wordt dit berekend op het inkomen van mijn vader? Ondanks ik ten laste ben van mijn ouders en via hen kinderbijslag ontvang. Is dit te weinig om van te kunnen sparen en uitgaven te doen aan de benodigdheden. Mijn ouders hebben het niet breed. Juist daarom dat ik graag wil gaan werken. Ik hoop enig advies te mogen inwinnen. Alvast bedankt!

Mvg, Luciano

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 17 dec 2015 21:51

Ik denk dat je zo'n 50 dagen mag werken als student....

Luciano.G
Topic Starter

#3 , 17 dec 2015 22:04

Dus ook als er in het gezin iemand is met een tegemoetkoming?

Reclame

jefke007

#4 , 18 dec 2015 14:11

Die 50 dagen heeft iets te maken met het feit dat men het statuut van studentenarbeid kan behouden : voor rsz en co

Dat heeft niets te maken met je vraag.

Er zijn wel verschillende soorten tegemoetkoming ( inkomensvervangend, integratietegemoetkomng enz )

En inderdaad het inkomen van een PARTNER heeft dat effectief wel invloed op. Normaal het inkomen van een kind niet ,maar ik ben niet 100 % zeker.
Alles is ,zoals ik gezegd heb ook nog eens afhankelijk van het SOORT tegemoetkomig

Je kan eventueel wel een aantal andere zaken verliezen zoals de gezinsbijslag die je ouders ontvangen, of niet meer persoon ten laste kunenn zijn bij je ouders

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2015 16:15

Ik wil graag op mezelf gaan, op eigen benen staan en dat kost geld.
Bedoel je hiermee dat je alleen wil gaan wonen? Als je niet meer bij je ouders gedomicilieerd bent, zal het feit dat jij gaat werken, geen invloed hebben op de uitkering van uw ouders. Zij zullen wel geen kindergeld meer voor je ontvangen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Luciano.G
Topic Starter

#6 , 18 dec 2015 23:18

@ jefke007 : Het gaat om een inkomensvervangend tegemoetkoming. Ik heb al geprobeerd te bellen naar (FGOV generaal directie voor personen met een handicap). Maar die zijn best moeilijk te bereiken via het contactcenter wegens drukte. Hierin wordt dan aangegeven om later terug te bellen, ook dit heb ik gedaan. Ik kom maar niet verder dan de woorden "gelieve later nog eens terug te bellen". En gezinsbijslag verliezen? Geldt dit ook voor als je binnen de lijnen blijft van de voorwaarden die gesteld wordt? Aldus zoals "mjer" zegt : 50 dagen werken?.

@ Gebruiker21 : Ik wil met der tijd inderdaad op mezelf. Hiervoor wil ik eerst sparen door te gaan werken met het aantal dagen dat ik mag gaan werken volgens het kinderbijslagfonds. Uiteraard, wanneer ik op mezelf zal zijn. Is het normaal dat mijn ouders dan geen kindergeld meer ontvangen. Dan ben ik ook niet meer tenlaste van mijn ouders, wat ook de bedoeling is. Maar wil voor dit alles toch eerst mijn school afmaken.

jefke007

#7 , 19 dec 2015 09:52

normaal moeten ze op de sociale dienst van het gemeentebestuur je daar ook uitleg over geven. Want in princiepe gebeurt de aanvraag meestal op het gemeentehuis, of tegenwoordig kan het ook bij het ziekenfonds.
Denk persoonlijk niet dat jou inkomen invloed gaat hebben op het bedrag van de inkomensvervangendetegmoetkoming, omdat jij de PARTNER niet bent.

http://www.handicap.fgov.be/nl/tegemoet ... moetkoming

in de link spreken ze ook enkel over een partner die het kan beinvloeden
zelfs in de berekeningstool wordt enkel de partner vermeld

Denk dat vele zaken los van elkaar staan : statuut van studentenarbeid ( aan voorwaarden verbonden ); kindertoeslag ( nog aan andere voorwaarden verbonden ), fiscaal ten laste bij ouders ( weeral andere voorwaarden ).
Dus maw, je kan voor elk van die 4 domeinen telkens een ander correct ( of verkeerd ) antwoord krijgen

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 dec 2015 10:49

Een heel interessante brochure: http://5030.fedimbo.belgium.be/sites/50 ... it-ivt.pdf

- Kan je even de categorie van je pa (A,B,C) en het aantal punten (0 tot 18) laten weten (eventueel via pm)?
- Wil je nog verder studeren?
- Heeft je ma nog een uitkering (werkloosheid, ziekte, ...)? Heeft ze al een mantelzorgpremie?

Werken zal je zeker kunnen, alleen moet er gekeken worden of het interessant is voor jezelf dat je veel werkt. PM anders ook eens foto's van de recentste beslissing van de FOD sociale zekerheid door .

Terug naar “Andere”