Teruggave werkloosheidsuitkering

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Teruggave werkloosheidsuitkering

#16 , 03 dec 2015 14:06

Ik weet niet of het iets gaat uithalen of niet, maar indien hij in die periode effectief gewerkt heeft (en dat bijgevolg kan aantonen) zou ik bij de RVA toch trachten te argumenteren dat hij van goede wil was, ondanks gebrek aan inschrijving in België verbleef én beschikbaar voor de arbeidsmarkt gelet op de gewerkte periode(s).

Het feit dat de toezichthoudende instanties hem niet konden bereiken wegens geen adres is m.i. enkel relevant voor zover deze inderdaad geprobeerd hebben hem te bereiken, maar daar zou dan enig spoor moeten van zijn lijkt me.

Baat het niet dan schaadt het niet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 03 dec 2015 15:01

hoe zouden ze hem moeten proberen te contacteren als er geen adres gekend was...

Zo ooit ook iemand gehad die klaagde bij mij dat ik hem geen bijstand op een verhoor aangeboden had. Dat verhoor was echter voor dezelfde redenen zoals die voor de huidige OP én de eerste brief naar zijn vorig adres (voor een vorige dossier, maanden geleden) was ongeopend teruggekeerd wegnes verhuisd.

Goede wil is hier geen uitzonderingssituatie, behalve voor een eventuele beperking van de schorsing tot 150 dagen (wat op het eerste zicht neit zal lukken).

VanessaB
Topic Starter

#18 , 04 dec 2015 09:56

Zijn adres stond toen nog bij zijn ouders, dus dat was wel gekend en de post kwam daar ook toe. Verder was hij ook gewoon telefonisch en via mail bereikbaar. Het is pas achteraf, omdat zijn ouders hem laten schrappen hebben op dat adres dat hij ook niet kon bewijzen dat hij in die periode ergens officieel woonde, dat er problemen van gekomen zijn. Ik denk dat ik maar eens langs ga bij een wetswinkel, mss dat zij hier duidelijkheid over kunnen geven. In ieder geval, bedankt voor alle reacties!

Reclame

Xenophon

#19 , 04 dec 2015 10:21

@JPV: Ik begrijp uw punt en uiteraard was de persoon de facto onbereikbaar maar hetgeen ik wil zeggen is: de bevoegde instantie (VDAB en/of RVA) hebben uiteraard recht tot klagen...indien men heeft getracht TS te bereiken en dat niet lukte omwille van het adres. Maar daar zou dan in het dossier een spoor moeten van zijn veronderstel ik.

Post factum een vermoeden van onbereikbaarheid inroepen als motief om de uitkering terug te vorderen (ik vereenvoudig de zaken uiteraard, dat besef ik) is een beetje makkelijk indien er in concreto nooit werd geprobeerd TS te bereiken tijdens de periode in kwestie. Maar dat zou dan moeten blijken uit het dossier.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#20 , 04 dec 2015 10:39

Xenophon, dat zou betekenen dat iemand tegelijk in België en in Frankrijk werkloosheidsuitkeringen zou kunnen trekken en die alvast niet omwille van afschrijving zou moeten terugbetalen... net zo'n systemen zijn er om dubbele betalingen eenvoudigweg te vermijden. Een correct adres is essentieel, gewoon al om de gezinstoestand te kunnen bepalen.

@vanessa: check http://diensten.rva.be (je kan daar zelf een account aanmaken). Daar staat alle reglementering, onderrichtingen, ... op. Er is in jouw geval GEEN uitzondering mogelijk op de regel dat je een adres moet hebben én dat ook correct moet doorgeven.

Terug naar “Andere”