Teruggave werkloosheidsuitkering

VanessaB
Topic Starter

Teruggave werkloosheidsuitkering

#1 , 01 dec 2015 15:50

Beste,

Mijn vriend heeft een aantal jaren geleden een "slechtere" periode gehad in zijn leven. Tijdens die periode heeft hij een tijdje geen officiële Belgische verblijfplaats gehad. Wel betaalde hij zijn syndicaatsbijdrage, kreeg hij werkloosheidsuitkeringen, heeft hij belastingen betaald en was hij ook een tijdje officieel tewerk gesteld. Nu krijgt hij een paar jaar later opeens de mededeling dat hij de verkregen werkloosheidsuitkeringen moet terugbetalen omdat hij officieel nergens geen adres had toen. Kan dit zomaar? Het lijkt me toch niet fair dat hij wel de lasten moeten betalen maar dan niet van de uitkeringen kan genieten? Het gaat hier om een vrij hoog bedrag dus ik wou me toch eens goed informeren of hier niets tegen te doen valt. Hij is nu 100% zijn best aan het doen om zijn leven weer op de goede weg te krijgen, ik probeer om zijn (andere) openstaande schulden te bundelen zodoende dat hij binnen (hopelijk) niet al te lange termijn terug met een schone lei kan beginnen maar als hij nu een bedrag van 14 000 euro terug moet gaan ophoesten vrees ik dat hij terug bij af is...
Kan er mij iemand helpen hiermee?

Alvast enorm bedankt!

Groetjes,
Vanessa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2015 16:18

Een syndicaatsbijdrage is geen officiële last, maar een vrijwillige. Welke andere lasten heeft hij dan nog moeten dragen?,

Franciscus

#3 , 01 dec 2015 17:39

Hoe kan hij belasting betalen als er geen officieel adres is?

Reclame

denlowie

#4 , 02 dec 2015 08:29

Ik lees hier toch nog geen antwoord op de vraag van TS.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii

#5 , 02 dec 2015 08:44

Ik lees hier toch nog geen antwoord op de vraag van TS.
Terechte observatie ;-)

Om recht te hebben op werkloosheidsuitkeringen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen waaronder verblijven in België en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.

Xenophon

#6 , 02 dec 2015 08:47

Ik ben hier niet in thuis maar een eerste poging tot antwoord: indien de persoon ambtshalve geschrapt werd en dus officieel geen domicilie meer had in België denk ik dat de RVA er zal van uitgaan dat hij -gelet op de verplichting om u in te schrijven in uw werkelije verblijfplaats- niet meer 'in het Rijk' verblijft en bijgevolg ook niet beschikbaar was voor de arbeidsmarkt, beide voornoemde elementen lijken me voorwaarden te zijn voor het kunnen ontvangen van een werkloosheidsuitkering.

Indien die uitkering dus uitbetaald werd en men realiseert zich deze toestand daarna, dan kan ze voor dee periode in kwestie teruggevorderd worden.

Nu *vermoed* ik wel (maar weet dus NIET zeker) dat dat een weerlegbaar vermoeden van afwezigheid zal zijn, dus indien de persoon in kwestie kan aantonen dat hij effectief wel hier verbleef (contract etc) en bijgevolg voldeed aan de toekenningsvoorwaarden, men dit kan terugdraaien. Maar het lijkt me wel dat de bewijslast aan zijn kant zal liggen.

Het voorgaande onder voorbehoud, zoals gezegd is dit een sector waar ik bijna niets van ken maar aangezien er nog geen andere poging van antwoord was...
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#7 , 02 dec 2015 09:29

Beste,

Mijn vriend heeft een aantal jaren geleden een "slechtere" periode gehad in zijn leven. Tijdens die periode heeft hij een tijdje geen officiële Belgische verblijfplaats gehad. Wel betaalde hij zijn syndicaatsbijdrage, kreeg hij werkloosheidsuitkeringen, heeft hij belastingen betaald en was hij ook een tijdje officieel tewerk gesteld. Nu krijgt hij een paar jaar later opeens de mededeling dat hij de verkregen werkloosheidsuitkeringen moet terugbetalen omdat hij officieel nergens geen adres had toen. Kan dit zomaar? Het lijkt me toch niet fair dat hij wel de lasten moeten betalen maar dan niet van de uitkeringen kan genieten? Het gaat hier om een vrij hoog bedrag dus ik wou me toch eens goed informeren of hier niets tegen te doen valt. Hij is nu 100% zijn best aan het doen om zijn leven weer op de goede weg te krijgen, ik probeer om zijn (andere) openstaande schulden te bundelen zodoende dat hij binnen (hopelijk) niet al te lange termijn terug met een schone lei kan beginnen maar als hij nu een bedrag van 14 000 euro terug moet gaan ophoesten vrees ik dat hij terug bij af is...
Kan er mij iemand helpen hiermee?

Alvast enorm bedankt!

Groetjes,
Vanessa
Het bedrag van 14000 euro moet hij wel degelijk terugbetalen indien hij geen Belgische verblijfplaats heeft. Dit omdat men geen enkele mogelijkheid had om te controleren of hij werk zocht en men hem niet kon contacteren. Hij was afgeschreven van zijn adres en onttrok zich daardoor van zijn verantwoordelijkheden.

In bepaalde gevallen is het wel mogelijk om de terugvordering te laten beperken tot 150 dagen, maar ik denk niet dat dit hieronder zal vallen. Je kan echter maar proberen om een aanvraag te doen.

Het beste wat je je vriend kan laten doen is om hem in CSR te laten gaan als de rest van de schulden te hoog zijn. Zijn de andere schulden betaalbaar, dan moet je eens informeren bij de RVA welke maandelijkse afbetaling ze zien zitten. Vroeger kon dit, in een goed RVA kantoor, vanaf een laag bedrag (pakweg 50 euro per maand indien verder geen slechte wil aangetoond werd), recent begint men daar wel strenger op toe te zien, vanwege het grote aantal bedragen dat uiteindelijk niet op gewone manier afbetaald worden (vergeet niet dat zo'n terbgetalingen zonder intrest zijn).

JPV

#8 , 02 dec 2015 09:32

Op werkloosheidsvergoedingen wordt geen belasting betaald
tuurlijk wel. Is een belastbaar inkomen zoals elk ander inkomen, wordt wel als een vervangingsinkomen belast.

Een specialleke hierbij: indien er bedrijfsvoorheffing afgehouden werd en het over uitkeringen van 2014 of lager gaat, zal hij het volledig bedrag moeten terugbetalen (bruto, inclusief de afgehouden bedrijfsvoorheffing dus). Hij zal dan echter ook een "negatieve fiscale fiche" krijgen voor de terugbetalingen die hij gedaan heeft zodat hij minder inkomen dient aan te geven in de komende jaren.

VanessaB
Topic Starter

#9 , 02 dec 2015 09:58

Op werkloosheidsuitkeringen betaal je wel degelijk belasting! Maar dat was de vraag ook niet...
Hij had zijn adres laten staan op zijn vorige woonst (bij zijn ouders) maar daar woonde hij dus niet meer, hij heeft langere periode bij vrienden gelogeerd. Door onenigheid met zijn ouders hebben zij hem uiteindelijk van dat adres laten schrappen, maar voor lange periode kwam zijn post daar dus nog gewoon toe. Daarom dat hij dus ook nog belastingen kon betalen.
Het was een periode waarbij hij werkloosheidsuitkeringen ontving maar tussendoor ook gewerkt heeft (met een arbeidscontract) dus voor die periode kan hij dus wel aantonen dat hij wel degelijk in België verbleef.
Het gaat idd over uitkeringen van voor 2014...
Ik ben bezig om een afbetalingsplan voor hem te bekomen, maar wou eerst zeker weten of hij dit wel effectief moest terugbetalen en of er geen mogelijkheid was hier tegenin te gaan.
In ieder geval bedankt voor de reactie!
@Xenophon ik denk dat ik je per ongeluk een persoonlijk bericht gestuurd heb ipv een reactie te plaatsen :?
Ben nieuw hier dus was ff zoeken...

Xenophon

#10 , 02 dec 2015 10:02

@VanessaB: Neen, toch niet, blijkbaar is alles goed verlopen. Veel succes!
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Siegfried

#11 , 02 dec 2015 16:08

"Het was een periode waarbij hij werkloosheidsuitkeringen ontving maar tussendoor ook gewerkt heeft (met een arbeidscontract) dus voor die periode kan hij dus wel aantonen dat hij wel degelijk in België verbleef."

Dus werken én werkloosheidsuitkering ontvangen? Zo begrijp ik het toch. Er zijn zat mensen die een werkloosheidsuitkering ontvangen zonder vast adres, met medeweten van de RVA, zonder dat dit een probleem is ( of was, zo was het voor enige jaren).

VanessaB
Topic Starter

#12 , 02 dec 2015 16:30

Nee niet werken en uitkering uiteraard. Ik weet nu niet van buiten de correcte termijnen maar bv een paar maanden uitkering ontvangen en dan weer een tijdelijke job (was via interim) waarbij hij dan uiteraard geen uitkering meer ontving.
Mja nu maken ze er blijkbaar een probleem van dat hij geen vast adres had tijdens die periode... Want dat is de enige reden waarom hij de verkregen uitkeringen moet terugbetalen.

Siegfried

#13 , 02 dec 2015 16:53

Hij is blijkbaar lid van een vakbond. Al met hen opgenomen?

JPV

#14 , 03 dec 2015 07:08

Er zijn zat mensen die een werkloosheidsuitkering ontvangen zonder vast adres, met medeweten van de RVA, zonder dat dit een probleem is ( of was, zo was het voor enige jaren).
is al bij mijn weten sinds 1991 een probleem (nieuwe werkloosheidswetten). Natuurlijk werd vroeger er geen automatische link gelegd in databases zoals nu wel het geval is, waardoor vroeger veel meer mensen door de mazen van het net glipten.

VanessaB
Topic Starter

#15 , 03 dec 2015 13:59

Ja volgens de vakbond kunnen ze hem hier niet bij helpen en moet hij zelf maar contact opnemen met de RVA. Die dan uiteraard weer zeggen dat er niets aan te doen is en hij moet betalen...

Terug naar “Andere”