hoger nettoloon bij niet werkende partner?

niejenoor
Topic Starter

hoger nettoloon bij niet werkende partner?

#1 , 06 sep 2015 10:54

Beste

Mijn vrouw zou graag huismoeder worden om voor onze vier kinderen te zorgen. Dit betekent dat mijn nettoloon significant zal stijgen. Er wordt immers minder belasting afgehouden omdat ze dan niet werkt.
Mijn vraag: wordt het hoger nettoloon dat ik maandelijks ontvang, deels gecompenseerd of tenietgedaan door een lagere teruggave via de jaarlijkse belastingsfiche? M.a.w. maakt het financieel wat uit of ik aan mijn werkgever mijn veranderde gezinssituatie doorgeef?

Alvast dank voor jullie antwoord

Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 06 sep 2015 12:01

uw nettoloon zal NIIET stijgen als u uw veranderde gezinssituatie niet doorgeeft

basejumper

#3 , 06 sep 2015 13:21

Beste

Uiteraard vormen de maandelijkse afhoudingen een voorschot op uw afrekening. En uiteraard zal het één een invloed op het andere hebben. U zal moeten doorgeven dat uw eg huisvrouw wordt. op dat ogenblik zal ze immers ook ten uwen laste zijn mbt sociale verzekering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii

#4 , 06 sep 2015 19:06

Uw nettoloon zal stijgen als uw vrouw niet meer buitenshuis werkt wegens de toepassing van de huwelijkscoefficient (waardoor een deel van uw inkomen belastingvrij wordt).

Als je t niet doorgeeft op uw werk wordt er gewoon te veel voorafgehouden wat je dan z n twee jaar later terugkrijgt bij je afrekening. Je hebt er dus alle belang bij om dit aan je werkgever te melden zodat je onmiddelijk je hoger nettoloon krijgt.

Het eindresultaat qua inkomen is in beide situaties identiek. Als je t niet aangeeft moet je gewoon langer wachten op je centen.

niejenoor
Topic Starter

#5 , 07 sep 2015 09:51

bedankt voor de informatie

Terug naar “Andere”