failliet en dakloos

Rubend
Topic Starter

failliet en dakloos

#1 , 04 mar 2015 10:19

Een vriend van mij is failliet verklaard en is nu door toedoen van een deurwaarder ook nog eens dakloos. Naast het feit dat hij diverse schulden had, kon hij al enkele maanden ook zijn huur niet meer betalen. Officieel staat hij nog ingeschreven op zijn oude adres. In werkelijkheid trekt hij rond en logeert hij af en toe bij vrienden.

Zijn persoonlijke spullen die niet kunnen verkocht worden zoals bed, kleerkast, fiets en andere kon gelukkig opslaan bij familie of weggeven.

Mijn vraag is nu of hij recht heeft op een faillissementsuitkering als hij geen vaste woonplaats of verblijfplaats heeft. Wel huurt hij een postbus. Het zou mij niet verbazen dat de huiseigenaar aan de gemeente op korte termijn zal laten weten dat hij daar niet meer woont. Met als gevolg dat hij dan ambtshalve zal worden uitgeschreven.

Toegang tot internet heeft hij niet, vandaar dat hij aan mij vroeg om het uit te zoeken.
Iemand die raad weet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2015 15:35

Zoeken hoeft niet eens zolang te duren. Bij mij 15 seconden via google
http://www.ikbenzelfstandige.be/sociaal ... erzekering" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie

#3 , 04 mar 2015 16:34

Het probleem is dat je van vandaag op morgen niet deze centen in je hand heeft, maar je zal ze wel krijgen.

Eén oplossing is het OCMW, die je woonst en voorschot op je faillissementsverzekering moet geven, er slaapt geen hond meer op straat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Rubend
Topic Starter

#4 , 04 mar 2015 17:03

Met dat verschil dat mijn vriend er voor gekozen heeft om rond te trekken. Een vast adres heeft hier dan ook geen enkel nut.

bosprocureur

#5 , 04 mar 2015 17:06

Er zijn OCMW's die daklozenwerking hebben.
Maar of dat een oplossing is?

artemis

#6 , 04 mar 2015 17:58

En het OCMW kan ook een referentieadres geven (waar je niet woont) dat je vriend nodig zal hebben om zich met allerlei zaken in regel te stellen en te kunnen genieten van uitkeringen waar hij recht op zou hebben, alsook van aangesloten te kunnen zijn bij een mutualiteit.

Ik kan nu geen link plaatsen. Google eens op OCMW en referentieadres, het is een officieel adres zonder verblijfplaats.
Als je vriend ambtelijk geschrapt wordt is hij pas echt 'vogelvrij' en dat bedoel ik dan in negatieve zin. Dan bestaat hij hier officieel niet meer.

Raad en Daad

#7 , 09 aug 2015 10:28

Uw vriend dient zich naar het OCMW te begeven van zijn laatst gekende residentie.
Daar kan hij aantonen onvermogend te zijn , en de aanvraag indienen voor een referentieadres bij het OCMW, na bijeenkomst van de raad wordt dat in 90% van de gevallen toegestaan.
De juridische dienst van het OCMW kan dan ook regelen , herinschrijving ziekenkas en uitkering sociale kas.
In afwachting worden er meestal wel voorschotten toegekend , welke nadien in delen wordt afgetrokken van de uitkering sociale kas.
Wat betreft woonst , kan het OCMW ook voor deze persoon , een zo snel mogelijke woonst zoeken.
In ieder geval zeker zo snel mogelijk actie ondernemen , want zoals reeds vermeld eens ambtshalve schrapping komt deze echt in de problemen.
Wanneer er nog openstaande schulden zijn , daarin kan het OCMW ook bemiddelen , voor een afbetalingsplan.

denlowie

#8 , 09 aug 2015 10:37

Uw vriend dient zich naar het OCMW te begeven van zijn laatst gekende residentie.

Dit zal wel al opgelost zijn zeker, deze topic dateert van 4 maart 2015
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#9 , 09 aug 2015 12:07

De data zijn in het nieuwe forum niet altijd even zichtbaar. Zouden veel donker mogen zijn.

Terug naar “Andere”