Hopelijk kan iemand hier een licht op werpen.
Toen ik loontrekkende was, had ik een zelfstandig bijberoep en betaalde ik sociale bijdragen als bijberoepster. Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn ontslag gekregen en heb ik geprobeerd mijn zaak als zelfstandige verder uit te bouwen. Tot nog toe zonder winst, dus ook geen bijdragen meer moeten betalen.
Ik had een ruime ontslagvergoeding, tot einde van dit jaar, waarop in principe ook de nodige sociale bijdragen zijn afgehouden voor dezelfde periode. Ik ging er dus van uit dat ik voldoende gedekt was en tot einde van mijn vooropzeg zelfstandige in bijberoep bleef. Toen ik een inlichting vroeg bij mijn sociaal secretariaat vertelden die me echter dat ik na mijn onstlag bijdragen als hoofdberoep had moeten betalen en me dus aan een bijkomende factuur en boete mag verwachten.
1. Weet iemand of dit klopt? Dat lijkt me grof als ik zie wat er van mijn ontslagpremie is afgehouden, uiteindelijk is er toch voor al die maanden betaald als bediende.
2. Ik begin in het najaar terug deeltijds in loondienst te werken. Als er nu al meer dan een jaar geen enkele instantie spontaan over gevallen is, zwijg ik er dan niet beter over in de hoop dat niemand dit opmerkt?