Inzagerecht sociaal verslag OCMW

Biebel
Topic Starter

Inzagerecht sociaal verslag OCMW

#1 , 04 jun 2008 09:07

Hallo,

Ik zoek iemand die me dringend advies kan geven in volgende zaak. Indien mogelijk vandaag graag een antwoord aub aangezien ik morgennamiddag op gesprek ga bij het betrokken OCMW.

De echtgenoot van mijn tante verblijft in een rusthuis dat verbonden is aan het OCMW. Zijn pensioen is ontoereikend om alle kosten te betalen. Mijn tante heeft zelf ook een klein pensioen (ongeveer 600 euro per maand) en een kleine opbrengst van een lijfrente (ongeveer 370 euro).

Nu houdt het OCMW automatisch ook 185 euro (de helft van de lijfrente) van het inkomen van mijn tante in voor de betaling van de rusthuiskosten van de echtgenoot. Dit bedrag gaat rechtstreeks van haar rekening naar het OCMW.

Maar doordat ze dit moet betalen, heeft ze het zelf absoluut niet breed.

VRAGEN: Mag het OCMW wel die kosten aanrekenen bij een persoon die zelf nog niet eens 1000 euro per maand heeft?
Ik ben volledig lasthebber van mijn tante: mag ik het sociaal verslag op het OCMW inkijken, of mag enkel de echtgenoot van mijn tante dit?

Concreet: wat kan ik doen voor mijn tante?

Graag een spoedig antwoord; liefst vandaag nog. Hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TurtleTJones

#2 , 07 jul 2008 10:40

Ben ik verkeerd als ik dacht dat niemand enig beslag kon leggen onder het plafond van 923euro? aan uitkeringen allerlei (arbeidscontract ,pensioen ,werkloosheidsuitkering ,ziektevergoeding).
Tenslotte wordt haar lijfrente toch bijgeteld bij haar pensioen en heeft ze daarom geen aanvullende tegemoetkoming gewaarborgd minimum.

Wat bedoel je met lasthebber?
Normaal mag iedereen zich laten bijstaan door iemand bij het sociaal verslag verslag van het OCMW.

MRS

#3 , 02 jun 2010 00:51

Hoe is de lichamelijke toestand van uw tante/uw nonkel; kunnen zij zich nog goed behelpen met de dagelijkse taken (eten maken, zich wassen, zich aankleden, woning onderhouden, zich verplaatsen...)
Anders kan je bij de gemeente waar ze wonen een tegemoetkoming HULP aan BEJAARDEN aanvragen, de FOD Sociale zekerheid onderzoekt dan de mate van hulpbehoevendheid t.o.v. het inkomen, waardoor één of beiden misschien wat bijkrijgen. Ook een tegemoetkoming vanuit de Vlaamse Zorgverzekering kan je vragen (=130€/ma) als je zorgbehoevend bent.

Verder kan je -wegens het verminderd inkomen- een aanvraag inkomensgarantie voor ouderen proberen, ingeval uw nonkel ook effectief in het rusthuis ingeschreven is, dan vormen zij 2 aparte huishoudens-aan te vragen op de pensioendienst van de gemeente van hun woonplaats

Ook verhoogde verzekeringstegemoetkoming van het ziekenfonds kan eens nagegaan worden, dan hebben ze toch ook al heel wat verminderingen (stookolietussenkomst OCMW, minder betalen voor medicatie, ev.sociaal telefoontarief...)

Best is om eens langs te gaan op de sociale dienst van het OCMW van hun woonplaats of op de sociale dienst van hun ziekefonds en u hierin te laten bijstaan voor al de aanvragen. Zij zullen ook nakijken of zij wel alles hebben waar ze recht op hebben, en het desnoods aanvragen.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 jun 2010 14:46

Hallo,

Ik zoek iemand die me dringend advies kan geven in volgende zaak. Indien mogelijk vandaag graag een antwoord aub aangezien ik morgennamiddag op gesprek ga bij het betrokken OCMW.

De echtgenoot van mijn tante verblijft in een rusthuis dat verbonden is aan het OCMW. Zijn pensioen is ontoereikend om alle kosten te betalen. Mijn tante heeft zelf ook een klein pensioen (ongeveer 600 euro per maand) en een kleine opbrengst van een lijfrente (ongeveer 370 euro).

Nu houdt het OCMW automatisch ook 185 euro (de helft van de lijfrente) van het inkomen van mijn tante in voor de betaling van de rusthuiskosten van de echtgenoot. Dit bedrag gaat rechtstreeks van haar rekening naar het OCMW.

Maar doordat ze dit moet betalen, heeft ze het zelf absoluut niet breed.

VRAGEN: Mag het OCMW wel die kosten aanrekenen bij een persoon die zelf nog niet eens 1000 euro per maand heeft?
Ik ben volledig lasthebber van mijn tante: mag ik het sociaal verslag op het OCMW inkijken, of mag enkel de echtgenoot van mijn tante dit?

Concreet: wat kan ik doen voor mijn tante?

Graag een spoedig antwoord; liefst vandaag nog. Hartelijk dank!
Er wordt ook rekening gehouden met de roerende en onroerende bezittingen van het koppel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”