uitbetaling bij ziekte

wardje
Topic Starter

uitbetaling bij ziekte

#1 , 29 nov 2014 10:33

hello,

mijn vraag is: wanneer men ziek wordt tijdens tijdelijke economische werkloosheid en men werkt onder een regime tijdskrediet (4/5) ,bedraagt de daguitkering door de mutualiteit ongeveer 10 € minder dan dat men voltijds werkt?

Bij tijdelijke werkloosheid bedraagt de daguitkering evenveel als men voltijds werkt of 4/5;of heb ik dat verkeerd voor?

Ik dacht dat er steeds gedurende eerste 6 mnd. 60 % van het bruto maandwedde werd uitbetaald ;berekend op uw loon of als ge tijdelijk werkloos zijt op het bruto van de werkloosheidsuitkering in die maand?

Als iemand mij daar enige uitleg kan geven; graag

vriendelijke groeten wardje :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 29 nov 2014 16:57

U zal dezelfde daguitkering krijgen of u nu 4/5e werkt of voltijds. enkel zal u voor de dag dat u niet werkt (tijdskrediet), ook geen ziekteuitkering krijgen, maar de tijdskrediet-uitkering.

Altijd is het brutoloon dat je normaal zou verdienen als voltijdse werknemer de basis.

wardje
Topic Starter

#3 , 29 nov 2014 17:04

JPV, dus als ik het goed begrijp kan het niet zijn dat ik nu ongeveer 10€ minder ontvang per dag door de mutualiteit dan in 2009 de laatste keer dat ik ziek was; daar door de index de lonen gestegen zijn dus het bruto ook?

wardje

Reclame

JPV

#4 , 29 nov 2014 19:14

hoe bereken jij je daguitkering? toch niet door het bedrag te delen door het aanatal weekdagen?

wardje
Topic Starter

#5 , 30 nov 2014 10:55

JPV ik denk op die manier:
In het eerste ziektejaar spreken ze van een uitkering voor primaire arbeidsongeschiktheid. De uitkering bedraagt 60% van je laatste brutoloon. Dit bedrag wordt wel begrensd. Je uitkering kan nooit meer bedragen dan een vooraf bepaald maximumbedrag.
Ben je werkloos op het moment dat je arbeidsongeschikt word; Dan zal de uitkering de eerste zes maanden hetzelfde bedragen als je werkloosheidsuitkering. Vanaf de zevende maand arbeidsongeschiktheid ontvang je een uitkering ter waarde van 60 % van het basisloon. Dat basisloon wordt bepaald door de instelling die je werkloosheidsuitkeringen betaalde.
Je uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid worden steeds berekend en betaald op basis van een week met zes werkdagen. Ook als je altijd vijf dagen per week gewerkt hebt, zal je uitkering omgezet worden naar een zesdaagse werkweek. Je ontvangt dus voor zes dagen per week een uitkering.
of heb ik het verkeerd voor?
Zo ja , leg me dan eens uit hoe de daguitkering wel wordt berekend?
en van welke maand wat dat verschilt ook

vriendelijke groeten

jefke007

#6 , 01 dec 2014 15:56

Neen, bij tijdskrediet bv 1/5

-worden ook 6 dagen per week ziektevergoeding betaald , zelfs tijdens die éne dag tijdskrediet

- wordt het loon berekend op het verloren loon ( m.a.w. op waarschijnlijk 80% van het voltijdloon )

indien men bv. bediende is dan wordt het brutomaandlooon door 26 gedeeld en daar geeft men 60% bruto van. Er gebeurt nog wel bedrijfsvoorheffing op.
indien men arbeider is met een vast uurloon en vast aantal uren per week : uurloon x aanta uren per week en dat door 6 delen en daar 60% van

Dat je dan 10 euro per dag minder zou ontvangen, kan wel degelijk

wardje
Topic Starter

#7 , 01 dec 2014 18:09

bedankt voor de uitleg jefke007 als ik dat zo uitreken heb ik wel te weinig per dag zoals ik vermoed
ga dat bij de mutualiteit voorleggen.

laat nog iets weten als ik bericht ontvangen heb

groeten

jefke007

#8 , 02 dec 2014 12:29

wel opletten voor de bedrijfsvoorheffing, van die 60% moet nog iets van de orde van grootte van een percent of 11% voorheffing af

Terug naar “Andere”