OCMW en loonfiches

Morgana
Topic Starter

OCMW en loonfiches

#1 , 06 apr 2013 16:39

Ik ben een beetje radeloos en heb me daarom hier aangemeld.

Sinds een tweetal maanden woon ik in bij een stel vrienden, maar ik krijg geen leefloon uitgekeerd zolang deze mensen hun loonbrief niet aan het OCMW willen laten zien.
Ik wil weten waarom OCMW deze brieven opeist? Gezien ongeacht de relatie tussen de samenwonende personen en ongeacht hoe hoog het inkomen van deze mensen is, ben ik gerechtigd op een leefloon als samenwonende.
Ook weet ik, dat zolang ik geen financiele relatie heb met deze mensen, ik recht heb op Leefloon, ook omdat deze mensen geen zorgplicht naar mij toe hebben.

Ik ben, omdat ik nergens mijn domicilie kan en mag zetten, officieel dakloos:

• een persoon die niet over een eigen woongelegenheid
beschikt, die niet de middelen heeft om daar op eigen
krachten voor te zorgen en daardoor geen verblijfplaats
heeft of die tijdelijk in een tehuis verblijft in afwachting dat
hem een eigen woongelegenheid ter beschikking wordt
gesteld
• ook persoon die voorlopig opgevangen wordt door
particulieren om hem tijdelijk en kortstondig uit de nood te
helpen, in afwachting dat betrokkene een eigen
woongelegenheid ter beschikking heeft

Ik val dus onder punt 2 hiervan...

Ik heb recht op:

• Bevoegd OCMW
• Categorie?
• Dakloze met GPMI krijgt leefloon alleenstaande
• Dakloze die dakloosheid verliest door een woning te
betrekken als hoofdverblijf: 100% terugbetaald gedurende
twee jaar
• Installatiepremie

Ik word nergens geholpen, terwijl ik er recht op heb, alleen maar door die loonbrieven? Imo, inbreuk op privacy!!!
ik heb dit van andere OCMW's bevestigd gekregen, dat ik recht heb op leefloon, maar het OCMW dat me leefloon hoort toe te kennen weigert in alle talen!
Ik heb het OCMW waar ik nu onder val, ook gezegd dat ik mijn GPMI eis verder te zetten (in mijn eentje raak ik nergens, heb ik al zolang geprobeerd), dus ik soieso recht op een leefloon alleenstaande...

Ik ben radeloos, deze situatie sleept al enkele maanden aan en ondertussen moet ik maar zien te leven. Fijn ook, de vuile blikken en de roddels die ik hierdoor te verwerken krijg... ik wil dat OCMW vervolgen, kan dit (zonder dat ik het inkomen van alle inwoners waar ik nu zit, van doen heb)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 apr 2013 16:43

je hebt niet noodzakelijk recht op een leefloon als samenwonende, dat hangt af van de relatie die je hebt met (een van) die samenwonenden. Als je een relatie hebt met een van die personen, kan je het leefloon geweigerd worden als zij een voldoende inkomen hebben.

Morgana
Topic Starter

#3 , 02 mei 2013 12:54

Het is bij EEN vriend, zijn ouders en nicht...
Dus, mijn vraag blijft...

Reclame

JPV

#4 , 02 mei 2013 13:06

met het argument van "inbreuk op privacy" zal u imho nergens komen. U kan natuurlijk altijd het OCMW (laten) vervolgen, maar de kans dat deze procedure ver raakt, acht ik héél klein.

Tenzij u kan bewijzen geen relatie te hebben met die persoon en dus o.a. huur betaalt aan de vriend/zijn ouders/nicht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2013 13:56

En als zij zelf huren wordt er onderverhuurt mogelijk niet toegelaten.
U dient te bewijzen dat u aan de wettelijke voorwaarden voldoet.
Zolang u dat niet doet moet het ocmw niets doen.
Want u komt niet in aanmerking.
Inbreuk op uw privacy ??? denk het niet sociale fraude mogelijk.
Ocmw werkt met gelden van de gemeenschap.

my_key
Contacteer: Website Facebook

#6 , 16 mei 2013 17:43

Informatiegids daklozen bevat veel goede info, ook wanneer u al dan niet in aanmerking komt voor leefloon: http://www.mi-is.be/sites/default/files ... l_2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien u nergens een domicilie heeft (ambtshalve uitgeschreven), dan kan u een referentieadres aanvragen op het OCMW. Indien die procedure rond is hoeft u helemaal niemand anders zijn loonbrief voor te leggen. U kan gezien uw inkomen, ook naar het BJB gaan voor gratis rechtsbijstand.

Franciscus

#7 , 16 mei 2013 22:59

En datzelfde OCMW wil niet meewerken met het geven van een leefloon wegens niet willen tonen van.
Dakloos .... steller woont bij de vrienden.
Kwartierinspecteur is misschien al een woonstcontrole komen doen.
Misschien heeft men de KwI geweigerd om binnen te laten...

En dan met zo'n dossier OCMW voor de rechter dagen wegens ....

Laat ons weten hoe het afgelopen is.

my_key

#8 , 17 mei 2013 10:27

Topicstarter haalt het ook al aan en het staat ook in de brochure die ik linkte:
De wetgeving beschouwt als dakloze “elke persoon die niet over een eigen woongelegenheid beschikt, die niet de middelen heeft om daar op eigen krachten voor te zorgen en daardoor geen verblijfplaats heeft (bijvoorbeeld tijdelijk bij kennissen verblijft), of die tijdelijk in een tehuis verblijft in afwachting dat hem een eigen woongelegenheid ter beschikking wordt gesteld”.
Ergo: bij kennissen wonen = dakloos.

my_key

#9 , 17 mei 2013 11:13

Dakloos zijn wil ook niet zeggen dat u per definitie recht heeft op leefloon of een sociale woning of zo. De voorwaarden staan allemaal in die brochure.

Recht op wonen is in België (nog) geen resultaatsverbintenis, maar dat wil niet zeggen dat u geen rechten/verhaal heeft. Het OCMW moet ook bepaalde regels naleven in zijn toekenning of weigering van een bepaalde dienstverlening (leefloon, referentieadres, ...).

Meer info:
http://www.belgopocket.be/nl/content/leefloon" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rechtenverkenner.be/" onclick="window.open(this.href);return false; - uw postcode invullen en u kan zoeken wat uw rechten zijn en waar u eventueel nog voor in aanmerking komt
Organisatie die u zouden kunnen helpen kan u vinden via volgende websites: http://www.desocialekaart.be/" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.armoedebestrijding.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#10 , 17 mei 2013 12:18

Twee zaken die verschillen.
De vraag om een leefloon en de voorwaarden om het te verkrijgen.
De vraag om een EIGEN woning. Deze laatste is iets anders dan dakloos. Het kan perfect dat betrokkene bij de vrienden is INGESCHREVEN dan heeft deze een woning.

Een van de bekendste 'dakloze' bedelaars in Antwerpen beschikt in een randdistrict over een eigen appartement waar deze ook WOONT.
Zo ziet u maar.

Terug naar “Andere”