Huisbezoek kinderbijslag

Yvan
Topic Starter

Huisbezoek kinderbijslag

#1 , 27 feb 2013 19:51

Beste

Binnen 3 weken komt een controleur van het kinderbijslagfonds controleren of mijn moeder daadwerkelijk alleen woont. (Controleren of het recht op wezenbijslag nog geldig is)
Ze zullen vragen stellen om precies te achterhalen of ze effectief alleen woont

Mijn vraag is nu: wat mag een controleur WEL en wat NIET.

Zijn daar wetteksten voor ontworpen betreffende een "huisbezoek"



Alvast bedankt !

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 28 feb 2013 11:28

Het staat effectief in de regelgeving van de fondsen voor "verhoogde" kinderbijslag of voor wezenkinderbijslag, dat ze om de 3 jaar inspecteurs laten verifieren of de redenen voor die speciale kinderbijslag nog steeds kloppen. een huisbezoek kan daar dus een manier toe zijn.
Nu vermoed ik dat ze wettelijk niet kunnen eisen dat je een bezoek 'in huis" verplicht moet toestaan (je slaapkamer etc..) Dat lijkt op een huiszoeking. en daar is een politioneel huiszoekingsbervel voor nodig.
Maar ik vermoed dat een huisbezoek weigeren er sterk op lijkt dat je iets te verbergen hebt.
Dus een afspraak voor een huisbezoek best toestaan. (ontvangen in de leefruimte) Maar als men vraagt de slaapkamer te bekijken, kan je rustig melden dat dit je privésfeer is.

Yvan
Topic Starter

#3 , 05 mar 2013 16:49

Het staat effectief in de regelgeving van de fondsen voor "verhoogde" kinderbijslag of voor wezenkinderbijslag, dat ze om de 3 jaar inspecteurs laten verifieren of de redenen voor die speciale kinderbijslag nog steeds kloppen. een huisbezoek kan daar dus een manier toe zijn.
Nu vermoed ik dat ze wettelijk niet kunnen eisen dat je een bezoek 'in huis" verplicht moet toestaan (je slaapkamer etc..) Dat lijkt op een huiszoeking. en daar is een politioneel huiszoekingsbervel voor nodig.
Maar ik vermoed dat een huisbezoek weigeren er sterk op lijkt dat je iets te verbergen hebt.
Dus een afspraak voor een huisbezoek best toestaan. (ontvangen in de leefruimte) Maar als men vraagt de slaapkamer te bekijken, kan je rustig melden dat dit je privésfeer is.
Bedankt voor de info ! Ik ben benieuwd naar de vragen die ze gaan stellen! :)

Reclame

reintje
Berichten: 86

#4 , 05 mar 2013 16:57

Dit is absoluut niets om bang voor te zijn hoor, ze vragen je gewoon je gezinssamestelling te bevestigen. Bij mij zijn ze zelfs op mijn werk langs geweest omdat ik me niet kon vrijmaken overdag. Heel vriendelijke mens.

oumsalah
Berichten: 45

#5 , 05 mar 2013 19:21

ja inderdaad hier ook. Heel vriendelijke mevrouw. Ze stelt normale vragen en vult haar papieren in en dat is het.

mammalief
Berichten: 62

#6 , 08 mar 2013 21:49

Ja hier ook hoor bij ons thuis,
afgelopen november is een sociaal afgevaardigde bij ons thuis geweest
omtrent de kinderbijslag dat we ontvangen, een vriendelijke meneer was het,
hij kijkt of alles nog klopt, inkomen, gezinssamenstelling etc.
verder niets bijzonders, en mocht jezelf nog vragen hebben kun je ze stellen
aan de sociaal afgevaardigde, maar een bezoek aan de slaapkamers etc. das helemaal
niet aan de orde geweest...
dus nergens over te paniekeren... :D

Miekiemiek
Berichten: 4

#7 , 12 mar 2013 17:14

Dit is absoluut niets om bang voor te zijn hoor, ze vragen je gewoon je gezinssamestelling te bevestigen. Bij mij zijn ze zelfs op mijn werk langs geweest omdat ik me niet kon vrijmaken overdag. Heel vriendelijke mens.
Ik zit in dagbehandeling en daar is inderdaad ook een man langsgekomen.
Alleen had hij een lastige manier van vragen (ging jaren terug) en werd ik daar heel erg onzeker van. Voor de zekerheid maar weer alles ingestuurd om te kijken of de verhoging kinderbijslag toch wel klopt.

Yvan
Topic Starter

#8 , 17 mar 2013 08:54

Ja hier ook hoor bij ons thuis,
afgelopen november is een sociaal afgevaardigde bij ons thuis geweest
omtrent de kinderbijslag dat we ontvangen, een vriendelijke meneer was het,
hij kijkt of alles nog klopt, inkomen, gezinssamenstelling etc.
verder niets bijzonders, en mocht jezelf nog vragen hebben kun je ze stellen
aan de sociaal afgevaardigde, maar een bezoek aan de slaapkamers etc. das helemaal
niet aan de orde geweest...
dus nergens over te paniekeren... :D

Alles is hier ook goed verlopen. Inderdaad, een heel vriendelijke mijnheer van het kinderbijslagfonds.
Enkele basisvrages gesteld en document laten tekenen, meer niet. Heeft slechts 10 min. geduurd.

Allen bedankt om jullie ervaring daaromtrent te hebben gegeven!

Terug naar “Andere”