Recht op leefloon na schorsing invalliditeitsuitkering?

Ikke5
Topic Starter

Recht op leefloon na schorsing invalliditeitsuitkering?

#1 , 28 nov 2012 18:52

Ik lees overal dat, wanneer je door het RISIV geschorst wordt van de invaliditeitsuitkering, je jou moet inschrijven als werkzoekende.
Nu is het zo dat ik reeds 3 keer ben moeten stoppen met werken wegens oververmoeidheid tengevolge van een slaapstoornis en aan elke werkpoging (de laaste was zelfs slechts deeltijds en na een speciale begeleiding voor invaliden) blijvende bijkomende gezondheidsproblemen heb over gehouden. Ik zie het dan ook absoluut niet zitten om nogmaals te proberen werken. Ik ben immers niet bereidt om mijn gezondheid volledig om zeep te helpen.

Daarom mijn vraag: Kan ik mij na de schorsing door het RISIV inschrijven voor een leefloon?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2012 13:06

waarom word je door het RIZIV "geschorst"? Ben je arbeidsgeschikt verklaard door hen?

Ikke5
Topic Starter

#3 , 30 nov 2012 17:54

Ik ben nog niet geschrorst, maar ik moet binnenkort op controle bij het RISIV. Volgens mijn huisarts zijn dat daar een bende beulen en worden 9/10 mensen daar afgekeurd
Ik ben doodsbang want nog eens proberen om te werken zie ik echt niet meer zitten (reeds 3x gecrashed bij 3 verschillende werkgevers). En ik ben alleenstaande. Daarom was ik wat op het internet aan het zoeken of er alternatieven zijn, maar als ik het goed begrijp kan ik mij niet inschrijven voor een leefloon. Klopt dit?

Ik ben reeds enkele jaren arbeidsongeschikt erkend en krijg dus al enkele jaren invalliditeitsuitkering. Ik heb nooit problemen gehad met de adviserend geneesheer van de mutualiteit. Mijn laatste werkpoging was trouwens 2 dagen per week onder systeem van progressieve tewerkstelling en was het gevolg van mijn uitdrukkelijke vraag aan de adviserend geneesheer of dat ik deeltijds mocht terug werken. Ik had toen zin om opnieuw aan de slag te gaan. Maar uiteindelijk ging het van geen kanten en ben ik al snel weer moeten stoppen.

Reclame

pieter007

#4 , 30 jan 2013 16:28

De dokters van het RIZIV zijn zeer vriendelijke mensen

men moet wel een goed medisch dossier hebben

het spreekt voor zich dat men mensen niet kan goedkeuren als men geen goed medisch dossier heeft en indien men kan gaan werken

de voorwaarden voor het verkrijgen van een leefloon zijn;

BEDRAGEN OP 1 DECEMBER 2012
Er wordt rekening gehouden met je familiale toestand om het bedrag te bepalen van het leefloon waarop je elke maand recht hebt. Er bestaan drie categorieën:

•534,22 euro voor een samenwonende
•801,34 euro voor een alleenstaande
•1.068,45 euro voor iemand die samenwoont met een gezin ten laste
VOORWAARDEN
Om recht te hebben op het leefloon moet je bepaalde voorwaarden vervullen.

•Je gewone en werkelijke verblijfplaats hebben in België.
•Belg zijn, hetzij staatloos, hetzij erkend vluchteling, hetzij als vreemdeling in het bevolkingsregister ingeschreven zijn, hetzij als burger van de Europese Unie, of als lid van zijn familie die hem begeleidt of zich bij hem voegt genieten van een verblijfsrecht voor meer dan 3 maanden.
•Meerderjarig zijn (= 18 jaar) of door huwelijk meerderjarig verklaard zijn, met kind(eren) ten laste of in verwachting.
•Niet over toereikende bestaansmiddelen beschikken, er geen aanspraak op kunnen maken en niet in staat zijn ze te verwerven door persoonlijke inspanningen of andere middelen.
•Bereid zijn te werken tenzij dat niet kan om redenen van gezondheid of billijkheid.
•Eerst je recht op andere mogelijke sociale uitkeringen gebruiken.
Voorbeelden: je recht op werkloosheidsuitkering, pensioen, studietoelage ... Je moet het leefloon beschouwen als een laatste toevlucht.
Het OCMW kun je ook vragen aan te kloppen bij je ouders, kinderen, echtgenoot, ex-echtgenoot, adoptieouders of geadopteerde.

MAATSCHAPPELIJK ONDERZOEK
Voordat het OCMW beslist om je het leefloon toe te kennen, zul je eerst alle nodige inlichtingen moeten geven: identiteit, het bedrag van je bestaansmiddelen en van die van de mensen waarmee je samenwoont, samenstelling van het gezin, bezittingen ...

Terug naar “Andere”