terug hervallen na tewerkstelling, recht op uitkeringen?

joshua
Topic Starter
Berichten: 3

terug hervallen na tewerkstelling, recht op uitkeringen?

#1 , 16 jan 2013 12:14

Ik ontvang al een paar jaar invaliditietsuitkeringen. Ik heb toen moeten stoppen met werken, omdat ik een psychose kreeg.

Nu: stel dat ik op een bepaald moment in mijn leven mij terug goed voel om te gaan werken. en ik vind een job, maar na een tijdje krijg ik een ander psychose en herval ik dus.

Kan ik terug aanspraak maken op een ziekteuitkering/invaliditeitsuitkeringen van de mutualiteit voor dezelfde ziekte?


Het is toch niet zo dat ik nooit meer in aanmerking kom voor een ziekteuitkeringen als ik herval? Dit is toch oneerlijk! En waar moet ik dan naar toe? De bijstand (FOD), voor een bedrag dat gelijk staat aan de leefloon voor misschien heel mijn leven als ik telkens herval?


Graag een antwoord alstublieft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jan 2013 07:35

dat is geen enkel probleem om evenuteel te hervallen. je zal dan wel, indien herval na korte termijn, direct opnieuw op invaliditeit staan.

joshua
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 jan 2013 12:32

maar wordt het niet gezien als een voorafbestaande aandoening als ik terug uitkeringen aanvraag?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 jan 2013 09:29

niet als een voorafbestaande aandoening van voor de eerste ziekte (wat je wss bedoelt: er is dus geen probleem om omwille van die ziekte een uitkering te krijgen), tenzij men nu plotseling zou beweren dat je al ziek was van vooraleer je het werk aangevat hebt als jongere.

joshua
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 22 jan 2013 15:05

ik heb nog 3 vragen hierover:

1/ Dus je kunt terug uitkeringen aavragen/krijgen voor dezelfde aandoening? Als ik dus na een paar maanden of zelfs jaren terug een psychose krijg, dan heb ik terug recht op ziekteuitkeringen. En wordt ik dus niet verwezen naar de FOD, omdat het gaat om een ziekte die ik al had vooraleer ik laatst begon te werken.

2/ Ik heb dit gevonden op het internet/

-------
HERVAL:

Als je na een periode van arbeidsongeschiktheid het werk hervat en opnieuw arbeidsongeschikt wordt door dezelfde aandoening, dan moet je de adviserend geneesheer van het ziekenfonds binnen de 48 uur verwittigen.
Er is alleen sprake van ‘herval’:
binnen 14 dagen na een periode van arbeidsongeschiktheid van minder dan een jaar
binnen 3 maanden wanneer je langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt was
Je hoeft je ziekenfonds niet te contacteren bij een verlenging van een ziekte. (= zonder werkhervatting ertussen.)
------
Dus je moet binnen de 3 maanden hervallen om terug uitkering te ontvangen??
Of wordt hier met "3 maanden" bedoeld dat je automatisch terug recht hebt op invalideitsuitkeringen als je hervalt binnen de 3 maanden, maar
indien je langer dan 3 maanden werkt en dan pas hervalt, je ziekteuitkeringen krijgt en dan pas teug na een jaar ziekte, een invaliditeitsuitkering ontvangt.

Wat na herval op lange termijn?

Met andere woorden ik kan altijd, onbeperkt in tijd hervallen door mijn psychose?


3/ stel dat ik op eigen initiatief terug wil gaan werken en ik herval, dan krijg ik terug mijn uitkeringen. Maar stel dat de RIZIV mij goed geschikt vind om terug te gaan werken,gelden dan dezelfde regels. Ik bedoel als de RIZIV vindt dat ik terug moet gaan werken en ik herval weer na een tijd (maanden/jaren), heb ik ook terug terug recht op een ziekteuitkering?

Terug naar “Andere”