Niet meedraaien in de huidige maatschappij mogelijk?

cele1989
Topic Starter
Berichten: 8

Niet meedraaien in de huidige maatschappij mogelijk?

#1 , 06 dec 2012 01:00

Ik ben als kind gediagnosticeerd met Tourette. Persoonlijk kan ik goed met de ziekte leven, het is de maatschappij die het mij behoorlijk moeilijk maakt. Ik kan absoluut niet tegen stress, dit verergerd de gevolgen van mijn ziekte, met als gevolg meer medicatie met als gevolg veel bijwerkingen, met als gevolg minder functioneren met als gevolg meer stress en de cirkel is weer rond. De maatschappij is zo bijzonder prestatiegericht dat ik er (bijna) kierewiet van wordt. Ik heb van mijn psychiater al de suggestie gekregen om te opteren voor een invaliditeit. Ik zie dit echter niet zitten. Met wat aanpassingen zou ik best wel voor mezelf kunnen zorgen, zonder op kap te leven van de maatschappij. Ik wil dit niet, ik zou me er gewoon niet goed mee voelen.
Mijn ouders hebben een eigen huis en grond. Indien ik later hier zou kunnen blijven wonen en zo veel mogelijk zelfvoorzienend zou gaan leven, kan ik zonder een échte job te moeten hebben kunnen leven. Ik wil gewoon back to basics. Naar de 3 B's. Het bed bad en brood principe. Dit klinkt misschien raar, maar hier zou alle stress waarschijnlijk mee verdwijnen.
Een dak boven mijn hoofd heb ik nog zolang mijn ouders nog leven (en ik hoop dat ik het na hun overlijden ga kunnen behouden), bad ook, reeds aangesloten op regenwater, dus in principe geen probleem. Wij bezitten eveneens ook nog enkele 10-tallen aren landbouwgrond, ik denk dat dat voor 1 persoon wel zal volstaan om voedsel op te kweken?
Echter vraag ik mij af of dit wettelijk wel mogelijk is. Ik heb het gevoel dat er in de huidige maatschappij zoveel (financiële) verplichtingen zijn. Moet ik werkelijk aan al deze verplichtingen voldoen als ik niets van de staat in ruil vraag? Ik vraag geen uitkering, ik vraag enkel te mogen wonen in het huis dat mijn ouders gebouwd hebben en voor mezelf te mogen zorgen. Ik val achterover als ik zie wat mijn vader aan belastingen, verzekeringen en allerhande moet betalen enkel om dit huis te kunnen/mogen bezitten. Ik besef nu al dat ik dat onmogelijk ga kunnen betalen als ik niet in staat ben om te gaan werken. Zoals ik al gezegd heb wil ik niet van een uitkering leven, maar ik voel mij er ergens door gedwongen.
Kan iemand mij vertellen of er nog andere (haalbare) alternatieven zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 06 dec 2012 02:52

Uw vraag is niet echt juridisch , maar eerder filosofisch ( levensbeschouwelijk ). Niet zeker of u hier echt antwoorden gaat kunnen krijgen. ( het is een juridisch forum ) .
Alvast deze bedenking : U mag de maatschappij niet zien als een monolitisch blok ( een molensteen ) die om uw nek hangt . ( dit om uw stress te verminderen ) .
Een maatschappij kan ook zorg dragen voor zijn bewoners .Meestal moet men dan ook iets bijdragen aan die maatschappij . Dan moet er uitgezocht worden hoe iedere persoon naar eigen vermogen KAN bijdragen .
U kunt zelf al beginnen nadenken HOE u zelf iets zou kunnen bijdragen , zelfs met beperkte mogelijkheden . Als u iets kunt bedenken zal dit ook uw EIGENWAARDE ten goede komen .
U komt mogelijks later in het bezit van de ouderlijke woning ( waar uw ouders nu hard voor werken en betalen ) , alsook een oppervlakte grond . Wat zou u daar mee kunnen aanvangen , om uw bescheiden steentje bij te dragen aan de maatschappij , en tegelijk zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn ?

Bent u enig kind thuis ? ( in verband met erfopvolging ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 06 dec 2012 11:33

Ik denk dat het nogal utopisch is om "van het land" te willen leven. U betaalt dan geen sociale bijdragen en ingeval van ziekte bent U dan evenmin gedekt.

Ik denk dat U beter gebruik maakt van het RECHT dat u heeft en indien de dokters dit zelf aanbrengen, gewoon op invaliditeit gaan. In dat geval blijft U verzekerd en zal U later ook een pensioen ontvangen. U kan tegelijkertijd nog proberen om "van het land" te leven maar u zal toch moeilijk zonder water of elektriciteit kunnen, en die moeten ook betaald worden.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 dec 2012 13:43

Echter vraag ik mij af of dit wettelijk wel mogelijk is. Ik heb het gevoel dat er in de huidige maatschappij zoveel (financiële) verplichtingen zijn. Moet ik werkelijk aan al deze verplichtingen voldoen als ik niets van de staat in ruil vraag? Ik vraag geen uitkering, ik vraag enkel te mogen wonen in het huis dat mijn ouders gebouwd hebben en voor mezelf te mogen zorgen. Ik val achterover als ik zie wat mijn vader aan belastingen, verzekeringen en allerhande moet betalen enkel om dit huis te kunnen/mogen bezitten. Ik besef nu al dat ik dat onmogelijk ga kunnen betalen als ik niet in staat ben om te gaan werken. Zoals ik al gezegd heb wil ik niet van een uitkering leven, maar ik voel mij er ergens door gedwongen.
Kan iemand mij vertellen of er nog andere (haalbare) alternatieven zijn?
nee. Gezien u altijd zal kunnen "profiteren" van de overheid (u blijft recht hebben op steun van het OCMW wanneer u zich opnieuw zou willen integreren in de maatschappij,...) en gezien u waarschijnlijk wel dienst zal willen doen op mensen die zelf wél hun diensten kunnen leveren dankzij de overheid (opleiding, electriciteitsvoorzieningen, ...), kan u zich ook niet onttrekken aan de maatschappij.

Het juridische antwoord is dus nee, het is niet mogelijk. U zal niet rechtmatig kunnen claimen nooit beroep te doen op de overheid/maatschappij. U kan natuurlijk wel alles tot het minimum herleiden, op die 400 euro per jaar roerende voorheffing zal het ook niet komen. Verder zijn er geen wettelijke verplichte verzekeringen als eigenaar van een woning of als gewone persoon, en het aantal forfaitaire gemeentebelastingen is ook héél beperkt in bedrag. Personenbelasting zal u niet hebben indien u zelfvoorzienend bent en van nieamnd een inkomen krijgt.

artemis
Berichten: 3297

#5 , 06 dec 2012 14:02

Sluit me aan bij de vorige reacties

Als u zelfvoorzienend zou zijn (en u kan dat aantonen) en u wenst niet in het systeem van invaliditeit te stappen (wat ik heel nobel vind), dan kan u altijd zelfstandige worden (zonder btw nummer, en zonder inkomsten). U betaalt dan de minimum bijdrage aan een sociaal secretariaat (iets meer dan 700€ per kwartaal) en u blijft op die manier in orde met mutualiteit en doet aan pensioenopbouw.
Maar naar uw eigen uitleg te horen vrees ik dat dat financieel onhaalbaar zal zijn.
Ik gaf het maar aan omdat het een theoretische mogelijkheid is.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 06 dec 2012 14:54

Sluit me aan bij de vorige reacties

dan kan u altijd zelfstandige worden (zonder btw nummer, en zonder inkomsten). U betaalt dan de minimum bijdrage aan een sociaal secretariaat (iets meer dan 700€ per kwartaal) en u blijft op die manier in orde met mutualiteit en doet aan pensioenopbouw.
.
Leg eens uit aub.?
Er bestaan wel categoriën die geen BTW nummer hebben , zoals o.a. dokters , advocaten ( zgn. vrije beroepen ) .
Onder welke categorie zou TS kunnen vallen ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 dec 2012 15:01

omzet lager dan 5000 euro.

artemis
Berichten: 3297

#8 , 06 dec 2012 16:48

Sluit me aan bij de vorige reacties

dan kan u altijd zelfstandige worden (zonder btw nummer, en zonder inkomsten). U betaalt dan de minimum bijdrage aan een sociaal secretariaat (iets meer dan 700€ per kwartaal) en u blijft op die manier in orde met mutualiteit en doet aan pensioenopbouw.
.
Leg eens uit aub.?
Er bestaan wel categoriën die geen BTW nummer hebben , zoals o.a. dokters , advocaten ( zgn. vrije beroepen ) .
Onder welke categorie zou TS kunnen vallen ?
Stel iemand die leeft van zijn rente/zijn kapitaal, die voert geen handelsactiviteit uit en heeft dan ook geen btw nummer nodig maar kan wel zelfstandige zijn om zich op die manier in regel te stellen met sociale lasten.
Maar dan zou TS nog een flinke spaarboek bovenop moeten erven.

Andere mogelijkheid helemaal niet van toepassing op TS:
-Iemand die zou leven van enkel huurinkomsten? (is ook een aantoonbaar inkomen maar zonder handelsactiviteit)

Als je zelfstandige bent met enkel een bezoldiging als zaakvoerder van een vennootschap, dan heb je toch ook geen eigen btw nummer?

freelance
Berichten: 2615

#9 , 06 dec 2012 20:53

Onder welke categorie zou TS kunnen vallen ?
Stel iemand die leeft van zijn rente/zijn kapitaal, die voert geen handelsactiviteit uit en heeft dan ook geen btw nummer nodig maar kan wel zelfstandige zijn om zich op die manier in regel te stellen met sociale lasten.
Maar dan zou TS nog een flinke spaarboek bovenop moeten erven.

Als je zelfstandige bent met enkel een bezoldiging als zaakvoerder van een vennootschap, dan heb je toch ook geen eigen btw nummer?[/quote]
--------------------

Mooi antwoord .
Een combinatie van "minimum zelfstandige " met een zekere invaliditeits uitkering moet mogelijk zijn.
Als werknemer zal het nooit lukken volgens mij .( te prestatiegericht o.a.)
We weten natuurlijk niet hoe de persoonlijke en materiële situatie is van cele1989 , noch de interesses , opleiding en persoonlijke mogelijkheden , maar
Mij lijkt dat persoon niet te beroerd is om de handen uit de mouwen te steken , en ook voldoende lucide is .
Op een lapje grond kan nog steeds iets gedaan worden , wat inkomsten oplevert .
Een goede begeleiding ( of coach ) om zaken praktisch aan te pakken kan wonderen doen ; mischien méér dan een psychiater .
Maar dit valt allemaal buiten ons "juridisch " bereik hier .
Hierbij verwijs ik terug naar mijn eerste post , waar ik TS aanraadt om zelf al eens na te gaan denken.
Als cele1989 dan een specifiek en concreet probleem (of vraag ) heeft , kan hij/zij dat hier nog altijd voorleggen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Kingfisher
Berichten: 483

#10 , 10 dec 2012 16:52

Drinkbaar water? En neen, regenwater is niet drinkbaar.
Wat als uw woning afbrandt? Dan toch maar een brandverzekering?
Berijdbare wegen?
Medicatie nodig?
Internet om het juridisch forum advies te vragen?

Vergeet ook niet dat belastingen ook gebruikt worden om andere mensen die het ook moeilijk hebben, te ondersteunen.

Zelfs in de middeleeuwen moesten er tienden betaald worden, en tolgeld om over elke brug te wandelen.

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 10 dec 2012 21:33

Zoek middeleeuwse broedervennootschappen maar eens op... Sociale zekerheid is van alle tijden.

Terug naar “Andere”