Schuldbemiddeling en loonbeslag ouder

Hawkee
Berichten: 160

Re: Schuldbemiddeling en loonbeslag ouder

#16 , 06 dec 2012 19:34

Een vraag die bij mezelf opkwam en hier van toepassing zou kunnen zijn:

indien de ouder in schuldbemiddeling zit en een kind woont daarbij. Alle facturen van nutsvoorzieningen staan op de ouder zijn/haar naam. Wat gebeurt er dan indien de schuldbemiddeling niet nageleefd wordt en er terug persoonlijk aangesproken kan worden, dan lijkt het me toch logisch dat alles wat gemeenschappelijk gebruikt werd, door de nutsbedrijven kan aangerekend worden op iedereen die daar effectief verblijft?
voor zover ik een weet heb van deze dingen, wordt alleen de persoon aangesproken van wie de schuld is.
als er een deurwaarder aan de deur staat om de inboedel op te schrijven dan is het de inboedel van iedereen (tenzij anders aangetoond).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FakeSense
Topic Starter
Berichten: 7

#17 , 06 dec 2012 20:22

Een vraag die bij mezelf opkwam en hier van toepassing zou kunnen zijn:

indien de ouder in schuldbemiddeling zit en een kind woont daarbij. Alle facturen van nutsvoorzieningen staan op de ouder zijn/haar naam. Wat gebeurt er dan indien de schuldbemiddeling niet nageleefd wordt en er terug persoonlijk aangesproken kan worden, dan lijkt het me toch logisch dat alles wat gemeenschappelijk gebruikt werd, door de nutsbedrijven kan aangerekend worden op iedereen die daar effectief verblijft?

Dat weet ik. Daarom dat ik nu een bepaald bedrag moest afgeven aan de bemiddelaar ( voor het verbruik en inwonen ). Maar omdat mijn moeder naar een appartement verhuisd is wordt de bemiddeling stopgezet. Omdat de huur van 400 naar 585 is gegaan. Ik wou gewoon eens informeren hoe loonbeslag gedaan wordt en hoeveel.
het telt niet alleen op het netto maandloon, maar ook premies, commissielonen, betaalde feestdagen, maaltijdcheques, vakantiegeld, voordelen in natura, terugbetaling van kosten en dertiende maand.
op het vakantiegeld kan een deel, al dan niet alles, afgehouden worden idem voor de 13de maand.
en zoals JPV het ook al vermelde, dat de deurwaarder de inboedel in beslag kan nemen.
Als u kan bewijzen dat de meeste meubels in de woning op uw naam staan, kunnen die blijven staan, indien geen bewijzen worden die opgeschreven.
de inboedel wordt dan verkocht op een openbare veiling van gerechtsdeurwaarders, de bedragen die verkregen zijn tijdens deze veiling wordt rechtstreeks doorgegeven aan de schuldeisers.
en de schuld die dan nog openstaat wordt daarmee dan ook (meestal voor een stuk) betaald.


Van de premies en vakantiedagen dat wist ik. Maar ik dacht ze van maaltijdcheques afblijven. Dat had ik toch gelezen op het net ( Maaltijdcheques niet vatbaar voor beslag - bron, Securex ). De inboedel staat bijna allemaal op mijn naam en is ook aangekocht met mijn bankkaart. Juist pc en tv heb ik geen aankoopbewijs meer van. Maar dat valt wel te verkrijgen via de winkel.

Bedankt voor de reacties
op zich gaan ze niet aan de maaltijdcheques komen die verkregen worden via securex.
wat ze wel doen is da in rekening brengen, dus stel dat er €120 aan maaltijdcheques worden uitbetaald, gaat men de berekening maken € 1500 (maandloon) + € 120 (fictief bijgekregen) dus het nettoloon bedraagt dan 1620 ipv 1500.

dus wilt zeggen (nu een vb):
€ 1620 - € 1344 = € 276
€ 15,2 + € 34,5 + € 46,4 = €96,1 (zoals JPV ervoor al gezegd heeft)
€ 276 + € 96,1 = € 372,1

dus het afgehouden bedrag is € 372,1
maw € 1500 (maandloon) - € 372,1 (afgehouden bedrag) = € 1127,9 (bedrag die je dan zelf krijgt)
€ 1127,9 + € 120 aan maaltijdcheques = € 1247,9 netto bedrag + maaltijdcheques

als ik een fout gemaakt heb gelieve mij dan ook te verbeteren :)
Dit is duidelijk. Nu kan ik het mij beter voorstellen hoeveel dat er wordt afgehouden. Alvast bedankt voor reacties. Helpt mij al heel wat

Reclame

Terug naar “Andere”