Kinderbijslag in nieuw samengesteld gezin

Jules75
Topic Starter
Berichten: 1

Kinderbijslag in nieuw samengesteld gezin

#1 , 15 nov 2012 15:30

Onze situatie zit als volgt in mekaar:
Mijn vriend heeft 2 kleine kinderen uit een vorige relatie. Zelf ben ik nog kinderloos.
De kinderen worden in co-ouderschap opgevoed. Ze zijn allebei bij hun moeder gedomicilieerd, maar beide ouders hebben wel elk 1 kind ten laste.
Als mijn vriend en ik een kind krijgen, zullen wij dan enkel kinderbijslag ontvangen voor ons 'nieuwe' kind, of kunnen de kinderen gegroepeerd worden? Kinderbijslag voor een eerste kind ligt een aanzienlijk stuk lager dan voor een tweede en derde kind.
Hangt het feit of de kinderen al dan niet gegroepeerd mogen worden af van de domicilie van de kinderen, of hangt het af van hoeveel kinderen je ten laste hebt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xerius
Berichten: 1

#2 , 20 nov 2012 13:46

U zal in de situatie die u schetst enkel kinderbijslag ontvangen voor uw eigen kind.

Een groepering van de kinderen zou enkel mogelijk zijn wanneer de vader de kinderbijslag ontvangt voor de twee kinderen uit zijn vorige relatie. Aangezien deze kinderen op het adres van de moeder zijn ingeschreven is dit momenteel niet mogelijk. Bij wie de kinderen ten laste staan heeft voor de berekening van de kinderbijslag geen belang.
Meer informatie kan u terugvinden op onze website: http://www.xerius.be/kinderbijslag/oude ... kaar-gaan/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Reclame

Terug naar “Andere”