Recht op werkloosheidsuitkering bij ontslag medische redenen

Kelly_pl
Topic Starter

Recht op werkloosheidsuitkering bij ontslag medische redenen

#1 , 26 sep 2012 11:58

Beste,

door rugproblemen kan ik mijn huidige werk (tijdelijk) niet meer uitvoeren. Ik werk als huishoudhulp met een arbeiderscontract en ben nu sinds 3 weken in ziekteverlof. De kans bestaat dat de herstelperiode nog enkele weken zal duren en dat dit probleem telkens terug zal opduiken (is niet de eerste keer dat ik rugproblemen heb).
Het eerste punt dat mij geweldig stoort is dat ik al 3 weken thuis ben en mij stilaan een gevangene in mijn eigen huis begin te voelen. Het tweede niet onbelangrijke zijn de gevolgen die dit ziekteverlof heeft voor mijn inkomen.

Ik zou dus graag opnieuw gaan werken, maar in mijn huidige job is dit momenteel niet mogelijk.
Als huishoudhulp kan je natuurlijk geen aangepast werk vragen.
Graag zou ik dus opzoek gaan naar een andere job, maar tijdens mijn ziekteverlof is dit niet mogelijk (of dat denk ik toch).

Nu speel ik met het idee om ontslag te nemen wegens medische redenen en opzoek te gaan naar een andere minder belastende job. Natuurlijk vind je een nieuwe job niet van vandaag op morgen, dus zou ik graag de mogelijkheid krijgen om tijdelijk een werkloosheidsuitkering te ontvangen tot ik een andere job heb gevonden.

Kan ik een werkloosheidsuitkering ontvangen als ik zelf ontslag neem wegens medische redenen?

Zo ja, moet ik dan een attest van de behandelend geneesheer overhandigen aan de wergever?
En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 26 sep 2012 20:18

Ontslag om medische redenen is idd een manier om toch uitkeringen te kunnen krijgen. De correcte manier om zonder problemen wlh te kunnen krijgen is als volgt:
1) je gaat naar je dokter en vraagt een attest waar expliciet op staat dat je DEFINITIEF arbeidsongeschikt bent voor je huidige job.
2) je geeft dit af aan je werkgever en vraagt je werkgever om naar de arbeidsgeneesheer gestuurd te worden
3) de arbeidsgeneesheer controleert je en keurt je af
4) je werkgever ontslaat (of jezelf neemt ontslag, maar liever de werkgever) je dan wegens medische overmacht.

Zoeken naar ander werk kan je trouwens perfect tijdens je ziekte, da's geen probleem. Hou er ook rekening mee dat je bij een medische overmacht géén recht hebt op een verbrekingsvergoeding (wat sommigen wél denken).

Kelly_pl
Topic Starter

#3 , 27 sep 2012 00:30

Dus ook nu tijdens mijn ziekteverlof kan ik solliciteren voor een andere job zonder dat ik hiervoor toestemming moet krijg van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds?
Er werd mij namelijk verteld dat ik momenteel zogenaamd 100% arbeidsongeschikt ben verklaard en ik dus voor alles toestemming nodig heb van de adviserend geneesheer (andere job, opleiding, vrijwilligerswerk,...) Indien ik dit toch zou doen zonder toestemming werd mij verteld dat ik mijn uitkering zou kunnen verliezen en zelfs de tot dan toe uitbetaalde uitkeringen zou moeten terugbetalen, omdat ik eigen wel in staat ben om te werken, alleen niet in mijn huidige job en dus eigenlijk niet 100% arbeidsongeschikt zou zijn. Wat hiervan waar is weet ik natuurlijk niet want het was gewoon iemand uit mijn vriendenkring die dit vertelde. Maar ik had begrepen dat ik momenteel dus totaal niks mag ondernemen tenzij is ontslag neem of ontslagen word wegens medische redenen en mij dan inschrijf als volledig werkloze bij vdab.

Reclame

JPV

#4 , 27 sep 2012 08:53

solliciteren is niet werken of iets dat gelijkgesteld is. Een opleiding, vrijwilligerswerk, ... zijn allemaal zaken waarbij je activiteiten doet die kunnen als "werk" beschouwd worden. Solliciteren kan niet als werk beschouwd worden.

Het enige wat ik qua sollicitaties zou vermijden is proefarbeid verrichten (bvb als kok een gerecht maken als sollicitatie).

Terug naar “Andere”