Uitkering tijdens bachelor achter gewerkt te hebben

SkyHigh
Topic Starter

Uitkering tijdens bachelor achter gewerkt te hebben

#1 , 04 sep 2012 19:18

Beste,

Ik ben sinds 2011 in dienst als werknemer en zou heel graag het volgende schooljaar (september 2013) terug naar school gaan voor een bachelor.
Ik hoor van alle kanten ander advies over uitkeringen en loopbaanonderbreking. Ik woon thuis en zou het eerste jaar van de bachelor nog onder 25 zijn en dus nog kindergeld(?) krijgen.

Mijn vraag naar jullie: Hoe pak ik dit best aan? Wat zijn mijn opties?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 sep 2012 07:12

1) welke arbeidsovereenkomst heb je nu
2) hoe lang werk je daar EXACT
3) welke opleiding wens je te volgen?

sowieso is kinderbijslag niet combineerbaar met een uitkering

SkyHigh
Topic Starter

#3 , 05 sep 2012 19:12

1) welke arbeidsovereenkomst heb je nu
Voltijds Werknemer
2) hoe lang werk je daar EXACT
Van 1 januari 2011
3) welke opleiding wens je te volgen?
Digital Arts and Entertainment (Valt onder multimedia communicatie technologie)

Reclame

JPV

#4 , 05 sep 2012 20:18

je kan eventueel, afhankelijk van de sector, halftijdse/voltijdse loopbaanonderbreking nemen en zo de lessen volgen. Het is geen knelpuntberoep, dus als je ontslagen wordt, zal je geen vrijstelling krijgen om de opleiding te beginnen.

VDG2

#5 , 05 sep 2012 20:36

Een andere optie is natuurlijk educatief verlof vragen.

JPV

#6 , 05 sep 2012 21:31

daarmee zal je nooit de volledige opleiding kunnen "dekken", is slechts max 180 uur verlof. Maar het kan eventueel helpen voor een examencontract, al denk ik niet dat dit in Kortrijk mogelijk si voor die richting.

VDG2

#7 , 05 sep 2012 21:59

120u want het is geen knelpuntberoep vermoed ik. Examencontract krijg je 3x de wekelijkse arbeidsduur. Er zijn mogelijkheden genoeg om te werken én gelijktijdig te studeren. Kijk eens bij KaHo Kortrijk. Vriendin van mij heeft daar ook iets in die richting gedaan en dat was een programma via afstandsonderwijs met een examencontract.

JPV

#8 , 06 sep 2012 06:51

ik heb zelf ook bij de katho nog een extra opleiding gedaan via afstandsonderwijs hoor, ken het principe en de praktijk ;)

SkyHigh
Topic Starter

#9 , 06 sep 2012 17:20

Thanks voor de antwoorden guys,
Mijn beslissing over de richting enz staan vast, ik wou gewoon eens luisteren wat er beschikbaar is.

mapleleiah

#10 , 06 sep 2012 19:47

Mijn situatie is vergelijkbaar maar toch anders en enige input zou welkom zijn ...

Ik heb 11 jaar in het onderwijs gewerkt, waarvan zo'n 8 jaar benoemd. Nu ben ik boventallig geworden en moet ik vertrekken. De school gaat wel nog proberen oplossingen te zoeken maar in het slechtste geval word ik elders geplaatst.

Ik zou in afwachting daarvan en ook om mijn jobkansen te verhogen een opleiding willen volgen, nl. opnieuw een 3-jarige Bachelor. Ik heb me er al voor ingeschreven en het plan is nu om dat deeltijds te volgen, gecombineerd met werk.

Er is mij verteld dat ik in het onderwijs op geen enkele regeling kan rekenen: loopbaanonderbreking, educatief verlof ... dat bestaat allemaal niet. Je kan natuurlijk een onbetaald verlofstelsel nemen, maar dat is voor mij financieel niet haalbaar. Ik kan wel rondkomen met een iets lager loon, maar er moet wel iets binnenkomen.

Zijn er nog mensen in deze situatie die een oplossing weten?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JPV

#11 , 06 sep 2012 20:29

loopbaanonderbreking bestaat perfect in het onderwijs. Je hebt verschillende verlofstelsels, al dan niet met een uitkering. Ouderschapsverlof, gewoon tijdskrediet, ... bestaat allemaal. Daarnaast kan je via VVP (vrijstelling van prestaties, ...) en AVP ook nog kiezen om even weg te gaan uit het onderwijs en een deeltijdse job doen om daarna eventueel terug te keren na je opleiding.

btw: in Klasse stond vandaag een vacature voor een gedetacheerde medewerker, mss is dat nog iets om mee te combineren.

Terug naar “Andere”