casus: algemeen recht / sociaal recht

sos
Topic Starter

casus: algemeen recht / sociaal recht

#1 , 09 mei 2012 19:20

Beste,

Tijdens mijn stage als maatschappelijk assistent heeft onderstaande situatie zich voor gedaan. Ik heb enige moeite met het geven van een correct en duidelijk advies voor deze personen. Kan iemand mij een handje helpen met het formuleren van een volledig en correct advies voor deze personen zodat ik deze mensen naar behoren kan helpen.
( de namen van de personen zijn gewijzigd om de privacy van de personen in kwestie niet te schenden )

Met vriendelijke groeten,
SOS

Ann is 27 jaar en werkt sinds haar 18de als arbeidster bij (een bedrijf). Ze staat aan de band van de AA batterijen en controleert deze voor ze worden verpakt. Op maandag 5 maart om 14.00u struikelt Ann over een lege doos en verzwikt zij haar enkel. Ze wordt door een collega naar de dokter gebracht. Deze stelt een zware kneuzing vast van haar voet en schrijft haar een week rust voor. De werkgever betaalt haar gewaarborgd loon uit, hij houdt wel rekening met 1 carensdag.
Tijdens haar ziekteverlof voelt Ann zich misselijk, ze denkt aan de griep en laat nogmaals haar huisarts langskomen. Blijkt dat Ann geen griep heeft maar in blijde verwachting is… De vermoedelijke bevallingsdatum is 5 oktober 2012.
Alleen is Ann niet zo blij want ze heeft net haar relatie beëindigd met Dirk met wie ze drie jaren samenwoonde. Ze had namelijk een affaire met een collega van haar werk, Tom. Maar Tom is nog getrouwd… En nu weet ze niet wie de vader is.
Dirk is nog erg verliefd op Ann en wil graag met haar verder. Hij gaat opnieuw bij Ann wonen en samen beslissen ze om hun relatie verder te zetten.
Hij beschouwt zich als de toekomstige vader, en vraag alvast 1 maand ouderschapsverlof aan voor de maand oktober via een aangetekend schrijven aan zijn werkgever. Zo kan hij Ann maximaal helpen wanneer het kind geboren is.
Na haar week ziekte komt ze terug op het werk, en vertelt ze aan de werkgever dat ze zwanger is.. deze is niet zo gelukkig met de feiten. Het nieuwtje van haar zwangerschap bereikt ook Tom, en die wil weten wie de vader is. Ann vertelt hem dat het Dirk is, maar Tom is daar niet zo zeker van.. Hij kan geen kinderen krijgen met zijn vrouw en wil graag ook de vaderrol opnemen van haar ongeboren kind.
Maar Ann heeft nog meer problemen. Op het einde van de maand april wordt ze ontslagen door de werkgever. Als reden geeft hij de economische crisis weer. Hij geeft haar een verbrekingsvergoeding ten belope van 28 kalenderdagen.

Zijn allen rechten van Ann gerespecteerd tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst en bij het beëindigen ervan?

Welke rechten hebben Dirk en Tom?

Welk advies geef ik aan Ann, Dirk en Tom ?
Laatst gewijzigd door sos op 15 mei 2012 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 mei 2012 20:15

Heeft Ann haar werkgever officieel (doktersattest, aangetekend schrijven, ...) op de hoogte gebracht?

Daar Ann niet getrouwd is, staat het vaderschap niet vast. Beide kunnen het kind op dit moment nog erkennen. De vraag is wat Ann nu juist wil.

Wil ze verder met Dirk? Dan kan ze best samen met hem naar het gemeentehuis gaan om hem het kind te laten erkennen (dit kan nu al, en bijkomend gevolg is dat het kind de naam van Dirk krijgt). Erkenning kan dan wel betwist worden door Tom, maar dan enkel indien het kind geen bezit van staat heeft ten aanzien van Dirk (oftewel, als Dirk het kind erkent en zich naar de buitenwereld en het kind gedraagt als de vader, kan Tom hier niets aan doen). Bezit van staat kan echter maar worden vastgesteld vanaf de geboorte, maar (voor zover ik weet) kan een betwisting ook maar vanaf dat moment gestart worden, en dit voor het kind 1 jaar is.

Wil ze verder met Tom, zelfde advies (maar dan Tom en Dirk door elkaar vervangen).

Interessante site, die normaal alle info hierover bevat:
http://www.elfri.be/vaderschap-en-betwisting-vaderschap

Reclame

Terug naar “Andere”