Grootmoeder recht op kinderbijslag ???

Amberke
Topic Starter

Grootmoeder recht op kinderbijslag ???

#1 , 01 mei 2012 09:27

Hoop dat iemand mij hier mssn kan helpen. Het zit namelijk zo. Mijn zus is een jaar geleden uit haar woonst gezet omdat ze haar huur niet betaalde. Ze is met haar 2 kinderen dan tijdelijk bij mijn moeder ingetrokken. De 2 kindjes zijn er eentje uit haar vorige relatie en eentje met haar huidige vriend. Het meisje uit de vorige relatie word bijna niet meer naar omgekeken. Nu ze bij mijn moeder woonde heeft zij de oudste dochter (uit de vorige relatie) op haar adres laten inschrijven en de jongste staat ingeschreven bij de ouders van de papa. Mijn zus zelf heeft tot nu toe nog steeds geen officieel adres. Nu is ze vorige week vertrokken bij mijn moeder thuis doordat de situatie ni meer houdbaar was maar ze heeft haar oudste dochter bij mijn moeder achtergelaten. En kijkt er ook bijna totaal ni meer naar om. Dus is de opvoeding nu ten laste van mijn moeder gevallen. Probleem is dat mijn moeder onder schuldbemiddeling staat en al een krap budget heeft om rond te komen en nu komen in een keer de zorgen voor een kind erbij wa totaal ni gepland is. Dus nu is mijn vraag kan mijn moeder op een of andere manier het kindergeld van de oudste dochter opeisen?? Dat het voor haar financieel toch een beetje draaglijker is. Wie kan mij hier bij helpen aub

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mei 2012 23:13

In eerste instantie naar ocmw gaan.
Daarna of daarvoor naar de jeugdbrigade van de politie.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 mei 2012 13:33

OCMW zal idd de goeie hulp zijn, het is effectief zo dat de grootmoeder recht kan hebben op kinderbijslag als de moeder zelf geen recht kan hebben wegesn niet voor het kind zorgen.

Reclame

j.demoor

#4 , 03 mei 2012 08:44

“Art.69.§ 1. De kinderbijslag en het kraamgeld worden betaald aan de moeder...Indien de persoon aan wie de kinderbijslag wordt betaald krachtens het eerste lid het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”