Sociaal recht: referentieadres en invaliditeit

Paulito
Topic Starter

Sociaal recht: referentieadres en invaliditeit

#1 , 20 feb 2012 15:13

Ik ben een 52-jarige MS patiënt en leef sinds 2004 van een invaliditeitsuitkering van De VoorZorg. Ik ben momenteel alleenstaande en huur een appartement in Borgerhout. Sinds ik niet meer werk, verblijf ik steeds vaker in Cuba, waar mijn vriendin woont. Dit om diverse redenen: het gunstige klimaat, de goede omkadering (veel hulp van vrienden en familie) en bovendien studeer ik ter plaatse antropologie en syncretisme. Dit alles met toestemming van de controlerend geneesheer van de mutualiteit.

Omdat ik in totaal soms maar een paar maand per jaar in België verblijf, wordt het financieel stilaan ondraaglijk de huur en vaste kosten van het appartement te blijven betalen. Als ik in het land ben kan ik ook her en der bij familie of vrienden logeren, of me laten opnemen voor een revalidatie in het Nationaal MS Centrum te Melsbroek. Ik heb hier dus eigenlijk geen vaste woonst meer nodig, maar om te blijven genieten van mijn invaliditeitsuitkering moet ik mijn domicilie in België of in een lidstaat van de E.U. hebben.

In het beginstadium van mijn ziekte was ik nog tamelijk zelfredzaam, maar alleenwonen begint nu steeds moeilijker te worden. De mutualiteit heeft mij berekend, dat als ik iemand in huis neem om me te helpen, en die persoon heeft nog een inkomen groter dan 1.400 €, mij dat zo’n 500 € zou schelen omdat ik dan niet meer als alleenstaand beschouwd wordt, hetzelfde als ik bij iemand intrek.

Om dit alles te vermijden, dacht ik in aanmerking te komen voor een referentieadres. Navraag leert mij immers dat ik tot volgende categorie zou kunnen behoren: “u bent voor minder dan een jaar afwezig voor studie- of zakenreizen”. Als ik mijn appartement opzeg of wordt uitgezet wegens wanbetaling ben ik natuurlijk ook dakloos. Bovendien heb ik geen eigen woning door een te laag inkomen: ik kan mij enkel verplaatsen met mijn scooter en weinig betaalbare woningen zijn aangepast voor gehandicapten (opritten, grote liften, brede deuren).

Op de gemeente kreeg ik echter te horen dat ze niets kunnen doen, eerst moet ik ambtshalve geschrapt zijn. Hiervan worden dan automatisch de Sociale Zekerheid en de Mutualiteit op de hoogte gebracht. Gevolg zou kunnen zijn dat mijn invaliditeitsuitkering gewoon geschrapt wordt. Is dit ook zo en heeft iemand hier ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2012 17:54

Indien u ambtelijk geschrapt wordt zal ook (na verloop van een korte tijd) uw SIS kaart geannuleerd worden.
U wordt dan ook gesignaleerd om op te sporen. U bent correctioneel vervolgbaar.
Tevens kan men u gene enkele officiële melding meer doen.
Ook boetes worden onmiddellijk inbaar.

artemis

#3 , 20 feb 2012 19:08

Er is denk ik toch wel een wezenlijk verschil tussen ambtelijk geschrapt worden (wat men niet zelf doet) en gewoon zichzelf uitschrijven (wat men wel zelf doet).
Ik heb nog referentieadres gegeven aan mensen die zichzelf uitgeschreven hebben om daarna te gaan emigreren en een periode moesten overbruggen. De situatie was totaal anders en er was geen uitkering mee gemoeid. Een ambtelijke schrapping lijkt me dan ook absoluut niet de aangewezen manier om een oplossing aan dit verhaal te breien.

Verder heb ik geen idee of een referentieadres a) mogelijk is in deze situatie gezien de continuïteit en b) compatibel is met een invaliditeitsuitkering.
Als ik de TS was zou ik beginnen met te informeren naar mijn vraag b).

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 feb 2012 20:14

Ik ben een 52-jarige MS patiënt en leef sinds 2004 van een invaliditeitsuitkering van De VoorZorg. Ik ben momenteel alleenstaande en huur een appartement in Borgerhout. Sinds ik niet meer werk, verblijf ik steeds vaker in Cuba, waar mijn vriendin woont. Dit om diverse redenen: het gunstige klimaat, de goede omkadering (veel hulp van vrienden en familie) en bovendien studeer ik ter plaatse antropologie en syncretisme. Dit alles met toestemming van de controlerend geneesheer van de mutualiteit.

Omdat ik in totaal soms maar een paar maand per jaar in België verblijf, wordt het financieel stilaan ondraaglijk de huur en vaste kosten van het appartement te blijven betalen. Als ik in het land ben kan ik ook her en der bij familie of vrienden logeren, of me laten opnemen voor een revalidatie in het Nationaal MS Centrum te Melsbroek. Ik heb hier dus eigenlijk geen vaste woonst meer nodig, maar om te blijven genieten van mijn invaliditeitsuitkering moet ik mijn domicilie in België of in een lidstaat van de E.U. hebben.
en daar zit je nu al met een probleem: je zegt zelf dat je het meest in Cuba verblijft, mét je vriendin. Dus moet is je vaste verblijfplaats (domicilie) eigenlijk in Cuba. Bovendien is je gezinstoestand dan ook niet zoals het hoort.

De toestemming van de controlearts is geen toestemming voor je verblijfplaats te wijzigen, maar wel een toestemming om een opleiding elders te volgen. De RIZIV kan, ongeacht de toestemming van de dokter, wel een probleem maken voor je verkeerde aangifte van je effectieve verblijfplaats.

alle begrip voor je situatie (in jouw geval is je verblijf buiten Europa zeker niet bedoeld om de controles te omzeilen), juridisch lijkt het me echter niet correct.

Paulito
Topic Starter

#5 , 20 feb 2012 21:40

Klinkt allemaal niet erg bemoedigend...

Terug naar “Andere”