Ik ben een 52-jarige MS patiënt en leef sinds 2004 van een invaliditeitsuitkering van De VoorZorg. Ik ben momenteel alleenstaande en huur een appartement in Borgerhout. Sinds ik niet meer werk, verblijf ik steeds vaker in Cuba, waar mijn vriendin woont. Dit om diverse redenen: het gunstige klimaat, de goede omkadering (veel hulp van vrienden en familie) en bovendien studeer ik ter plaatse antropologie en syncretisme. Dit alles met toestemming van de controlerend geneesheer van de mutualiteit.
Omdat ik in totaal soms maar een paar maand per jaar in België verblijf, wordt het financieel stilaan ondraaglijk de huur en vaste kosten van het appartement te blijven betalen. Als ik in het land ben kan ik ook her en der bij familie of vrienden logeren, of me laten opnemen voor een revalidatie in het Nationaal MS Centrum te Melsbroek. Ik heb hier dus eigenlijk geen vaste woonst meer nodig, maar om te blijven genieten van mijn invaliditeitsuitkering moet ik mijn domicilie in België of in een lidstaat van de E.U. hebben.
In het beginstadium van mijn ziekte was ik nog tamelijk zelfredzaam, maar alleenwonen begint nu steeds moeilijker te worden. De mutualiteit heeft mij berekend, dat als ik iemand in huis neem om me te helpen, en die persoon heeft nog een inkomen groter dan 1.400 €, mij dat zo’n 500 € zou schelen omdat ik dan niet meer als alleenstaand beschouwd wordt, hetzelfde als ik bij iemand intrek.
Om dit alles te vermijden, dacht ik in aanmerking te komen voor een referentieadres. Navraag leert mij immers dat ik tot volgende categorie zou kunnen behoren: “u bent voor minder dan een jaar afwezig voor studie- of zakenreizen”. Als ik mijn appartement opzeg of wordt uitgezet wegens wanbetaling ben ik natuurlijk ook dakloos. Bovendien heb ik geen eigen woning door een te laag inkomen: ik kan mij enkel verplaatsen met mijn scooter en weinig betaalbare woningen zijn aangepast voor gehandicapten (opritten, grote liften, brede deuren).
Op de gemeente kreeg ik echter te horen dat ze niets kunnen doen, eerst moet ik ambtshalve geschrapt zijn. Hiervan worden dan automatisch de Sociale Zekerheid en de Mutualiteit op de hoogte gebracht. Gevolg zou kunnen zijn dat mijn invaliditeitsuitkering gewoon geschrapt wordt. Is dit ook zo en heeft iemand hier ervaring mee?