Vraag broncode na ontslag in juli 2009

krisinvest
Topic Starter

Vraag broncode na ontslag in juli 2009

#1 , 09 feb 2012 14:34

Beste,

Ik heb geen idee of dit in het juiste forumdeel zit maar het gaat over ontslag in 2009.

In juli 2006 ben ik begonnen als informaticus bij een familielid. Wettelijk hebben we dat in orde gebracht in september 2006. Ik heb toen pas een arbeidsovereenkomst getekend. Een standaard formulier van 1 bladzijde, ik heb er geen kopie van gekregen maar familie vertrouw je dan maar... . Ik heb er software ontwikkeld (3 website's en 2 programma's).
In aug 2009 hebben ze mij ontslagen met een geantidateerde basisontslagdoc. Na onderhoud met de vakbond is dit dan in orde gebracht en ben ik ontslagen in Juli 2009. Ik heb mijn opzegtermijn volledig moeten doen.
De broncode heb ik geplaatst op een server en dat wist men ook. Ik had dat laten weten via mail maar die heb ik natuurlijk niet meer. Na mij is er een persoon gekomen die dat heeft overgenomen maar wat ik heb gehoord nadien weinig ermee gedaan alhoewel er een aantal zaken wel zijn veranderd van hetgeen ik weet.

Vraagt dat famielid die sourcecode van alle programma's want ze hebben dat nooit gekregen?! Ik heb die broncode echter ook niet meer, zo'n verouderde dingen hou ik niet bij.
Familielid verteld in de mail dat ik me niet hou aan de overeenkomst.

Ben ik toch behoorlijk aan de grond genageld. Heeft het familielid juridisch iets om op te staan? We zijn nu in Feb 2012, bijna 2,5 jaar verder, is dat niet verlopen?
Moet ik reageren op de email?

Mvg,
Kris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gilops

#2 , 09 feb 2012 15:29

Heb je ook in hun burelen gewerkt op hun PC ?
Was de broncode aanwezig daar ?
Wellicht kan je vragen om de broncode op hun PC's terug te vinden !
Ze hebben je bijna 3 jaar geleden ontslagen. En nu vinden ze zo laat fouten waar jij moet voorop draaien.
Dat lijkt sterk op "machtsmisbruik en intimidatie" van een ex-werkgever.
Alsof jij na ontslag vanwege "heeft niet voldaan" verantwoordelijk blijft voor hun "back-up" na aanwerving van een "beter kracht".

krisinvest
Topic Starter

#3 , 09 feb 2012 15:33

De software stond op mijn portable, daar was geen geld voor om mij een portable te betalen. Ook alle licentie's om te programmeren...heb ik betaald.
Ja, het is niet leuk omdat zo behandeld te worden door een famielid maar ik weet niet wat ermee te doen.

Reclame

gilops

#4 , 09 feb 2012 15:55

Ik vermoed dat je supersterk staat. Als jij de licenties hebt betaald, en zij werken met jouw versie van een softwareprogramma, dan kunnen ze niets anders dan tevreden zijn met die versie. Ze hebben geen sourcecode maar een applicatie laten schrijven. Laat ze eerst het factuur tonen van de tool waarmee ze de sourcecode kunnen compileren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2012 15:58

U ben nog steeds eigenaar van de licenties?
Dan hebben zij enkel een geschreven applicatie .
Indien daarna wijzigingen zijn aan gedaan of ze hebben het verloren gedaan is het hun zaak.

krisinvest
Topic Starter

#6 , 09 feb 2012 17:04

Ik ben nog altijd eigenaar van die licenties maar zij hebben blijkbaar die nu ook gekocht, het zijn Microsoft licenties voor Visual Studio. Dus zij kunnen dat nu compileren.
De broncode van alles en nog wat heb ik indertijd gegeven, dat is hun goed recht. Maar wat daarna is gebeurd is weet ik niet echt en wil ik ook niet weten.
Voor mij is dat heel gebeuren allang afgesloten maar het blijft me achtervolgen. Aangezien dat familelid me heeft ontslagen door de economische crisis, heeft de werkgever de keuze gemaakt om geen gebruik van mij nog te maken maar juridisch schijnt dat mss anders te liggen???

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 feb 2012 20:20

ik zie geen reden waarom je nog iets ten laste kan gelegd worden. Alle vorderingen uit een arbeidsovereenkomst zijn na 1 jaar verjaard, tenzij je burgerrechtelijk gaat maar dan moeten ze je van diefstal verdenken ofzo.

gilops

#8 , 10 feb 2012 09:01

Stel je voor dat het familielid-werkgever moeilijk wil doen, verwijs hem dan naar de broncode die jij toen gegeven hebt.
Het probleem is vandaag wellicht dat de aangekochte Visual Studio-versie het niet toelaat om de broncode te compileren.
Er zijn bijhorende bibliotheek te installeren. En als de oude applicatie Visual Basic 6 gebruikte, en de nieuwe compiler is versie 7, dan zijn die dingen compleet incompatibel.
Je weet toch ook dat de oude versie met de dll-methode voor programmeurs de DLL-HELL van Microsoft wordt genoemd.
En wat zegt een nieuwe onervaren programmeur dan ? Het is allemaal de fout van de vorige programmeur.

bartvdv

#9 , 10 feb 2012 09:38

Als de TS de broncode heeft geschreven terwijl hij in loondienst werkte, dan is die broncode toch eigendom van de werkgever. Eigenlijk maakt dit alles niet zoveel uit. Als TS verklaart de broncode op hun server te hebben geplaatst, dan is daarmee toch de kous af. Ik zou hen dat laten weten. Wat zij er daarna mee doen is hun zaak.

krisinvest
Topic Starter

#10 , 10 feb 2012 16:28

Ik heb alle broncode al gegeven in 2009, geschreven in ASP, ASP.NET, VB.NET 2005 en Crystal Reports met Access en SQL Server maar de licentie's (Janus, Telerik, Visual Studio, SQL Server) die hield ik natuurlijk voor mij. Men wou ook een nieuwe website toen ea maar ik zie dat de huidige website nog vele pagina's bevat van toen. Daar sta nog domweg mijn naam in.
Eind 2011 kreeg ik nog zo'n vraag waar die sources stonden, ik heb hen toen laten weten op de Combell Server in die folder (k'heb een goed geheugen).
Maar men blijft daarachter vragen, en nu met het dreigement dat ik de overeenkomst niet nakom. (basisovereenkomst van Acerta). :o
Blijkbaar is het voor hun leuk om een werkzoekende te ... .

Alle andere werkgevers maken een eigen overeenkomst waarin duidelijk staat vernoemd wat er gebeurt met sourcecode.

Terug naar “Andere”