Na 2 jaar te werken ben ik in 2009 terug voltijds gaan studeren als werkzoekende met vrijstelling van de RVA.
Ik was toen nog geen 25 dus mijn ouders dachten dat ik misschien nog recht op kindergeld had. Ze hebben hiervoor naar attentia gebeld en gevraagd of dit nog kon waarop de telefoniste een positief antwoord gaf.
Gedurende 10 maanden heeft men mij kindergeld betaald en toen stopte het ineens. Ik belde naar attentie en vroeg wat er aan de had was, waarop de persoon mijn dosier nakeek en me letterlijk antwoordde "hiet is een fout van uw dossierbeheerder, we betalen u direct verder".
Mijn uitkering ging voort en 3 maanden later stopte het weer en kreeg ik een brief dat ik alles moet terugbetalen omdat ik zogezegd had kunnen weten dat als je een werkloosheidsuitkering trekt geen recht hebt op kindergeld.
Ik vond dat dit niet zomaar kon en daarnaast zat ik ook niet in de situatie om zomaar dit bedrag terug te betalen aangezien ik iets van een 240 euro per maand overhield, na huur en energiekosten, school enz om van te leven.
Ik heb ze een brief gestuurd met de vraag de schuld kwijt te schelden aangezien ze mij zelf hebben gezegd in het begin dat ik er recht op had. Het antwoord daarop was negatief en ik heb toen besloten attentia te negeren aangezien ik wel belangrijkere dingen aan mijn hoofd had, zijnde examens en verhuis.
Ondertussen ben ik ook verhuisd en onlangs kreeg ik weer een aangetekende brief van hun met het verzoek het teveel gestorte bedrag terug te betalen.
Dit kant toch niet zomaar?
Alsnog, als ik hun eerste brief bekijk viel me daarnet op dat er bij staat: "Ten onrechte betaalde kinderbijslag vervalt na 1 jaar. Nieuw art 120bis Kinderbijslag van 01.01.2006"
En we zijn nu al 2 jaar verder.
Mijn vraag is of ik nog de moeite moet doen om hierop te reageren en of ze nog wel in de positie zijn om dit geld terug te vorderen (is dit verjaren nu nog van toepassing?).
Want ten eerste vind ik dat ik in mijn recht was, ten tweede is het niet evident 1300 euro te leggen als je nog voltijds studeert(zijnde een voltijdse ingenieursopleiding, en avondschool opleiding communicatiemanagement) en alleen woont.