FOD Sociale zekerheid 2

Boregard
Topic Starter

FOD Sociale zekerheid 2

#1 , 19 sep 2011 19:23

Een gehandicapte jongeman komt mij een gekregen brief tonen van het FOD SZ.
Er wordt een kopie van zijn belastingsaangifte gevraagd voor inkomsten 2010 AJ 2011.
Deze jongeman heeft NA verschillende contracten, waarvan steeds kond gemaakt aan de FOD SZ, eindelijk werk gevonden voor onbepaalde duur bij 1 werkgever. (contrakt kan dus altijd verbroken worden. Hopelijk niet!)

Vermits er inkomsten waren in 2010 zal de vergoeding logischerwijs aangepast worden.

Vraag 1: wat wordt aangepast?

Integratie tegemoetkoming (IT)
of
Inkomensvervangende vergoeding (IVT)

of beiden.

Vraag 2:

Kunnen deze aanpassingen gebeuren met terugwerkende kracht. Zo ja waarom werden deze dan niet direct gedaan telkens er verwittigd werd dat hij opnieuw werk had?

Vraag 3:

Wat indien er een einde zou komen aan het arbeidscontract? (Liefst niet, want dan verdwijnt ook de struktuur uit deze jongeman zijn leven)

Alle antwoorden zijn welkom en zullen aandachtig bestudeerd worden.

Dank bij voorbaat.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 sep 2011 11:00

“Art.1. Er zijn drie tegemoetkomingen aan personen met een handicap : de inkomensvervangende tegemoetkoming, de integratietegemoetkoming en de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden. Art.6.§ 1. De in artikel 1 bedoelde tegemoetkomingen kunnen enkel toegekend worden indien het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap en het bedrag van het inkomen van de persoon met wie hij een huishouden vormt, het in artikel 6 bedoelde bedrag van de tegemoetkomingen niet overschrijdt.Art.8ter.De persoon met een handicap aan wie een tegemoetkoming is toegekend, moet nieuwe gegevens die aanleiding kunnen geven tot een vermindering van het bedrag van de tegemoetkoming ONMIDDELLIJK meedelen.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

‘Er wordt een kopie van zijn belastingsaangifte gevraagd voor inkomsten 2010 AJ 2011’

Dit strekt ertoe na te gaan of aan voornoemd art.6 al dan niet voldaan is in 2010 en kan eventueel leiden tot terugvorderingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ecvcaute

#3 , 21 sep 2011 17:47

Ik heb een vraag bij het art. 6, §1 in het antwoord van jdemoor (eigenlijk art. 7 W. 27 februari 1987 maar dat is niet het punt). In dat Art. is er 2 keer sprake van bedrag. 'Het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap' resp. het bedrag van het inkomen van de persoon met wie de gehandicapte een huishouden vormt.

Ik begrijp dat als dat de de beide inkomens AFZONDERLIJK moeten beoordeeld worden. Het recht op Tegemoetkomingen zou maw. pas vervallen als één van de inkomens (of alle 2) hoger ligt dan het met 100 % verhoogde basisbedrag dat van toepassing is ten aanzien van de huishoudens. Volgens de mutualiteit is hier het gezamenlijke gezinsinkomen bedoeld. Als reden hiervoor geeft ze omdat de regeling nu eenmaal zo toegepast wordt.

Heeft iemand misschien rechtspraak die één van beide stellingen (afzonderlijke inkomùmens dan wel gezamenlijk inkomen) bevestigt of weerlegt.

Reclame

Boregard
Topic Starter

#4 , 21 sep 2011 21:04

j.demoor
ONMIDDELLIJK meedelen
Dit werd steeds gedaan bij aanvang en einde van de contracten. Dus daar is er geen probleem mee.
Gehandicapte woont nog bij zijn ouders.

Een kopie van zijn belastingsaangifte gevraagd voor inkomsten 2010 AJ 2011’
Betrokkene heeft geen kopie van zijn aangifte, aangifte, aangifte gehouden en wacht op de aanslag ink 2010 AJ 2011

en nu, wat moet hij doorsturen? Het formulier 281.10 van de werkgever? Volstaat dit of wacht hij tot het aanslagbiljet toekomt binnen een paar maanden?

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 sep 2011 21:20

aangifte van inkomsten 2010 telt als onmiddellijk meedelen. De 281.10's en andere fiscale documenten kopieren en opsturen zal wel voldoende zijn.

Boregard
Topic Starter

#6 , 22 sep 2011 11:36

Een mailtje gestuurd naar HandiN@minsoc.fed.be
Direct antwoord gekregen dat hun diensten een zekere achterstand in de behandeling van electronische post oplopen.

<<We zullen uw mail zo vlug mogelijk beantwoorden<<

(heb dit bericht een paar jaar geleden ook al eens gekregen en wacht nog steeds op antwoord)

Dan maar proberen te bellen langs het gratisnummer aangegeven op het formulier.

Drietalig. Er zijn 10 personen voor U.
Het gaat rap vooruit.
Dan word je overgeschakeld en het belt en blijft maar bellen tot er na een paar minuten een bezettoon komt.
Gedaan. Geen contakt meer. Afgelopen.

Wat nu?
Neem de trein en ga er zelf naartoe. Misschien is er wel iemand die kan (wil) helpen.
Suc6 NIET verzekerd.

Artis

#7 , 22 sep 2011 11:45

Dan maar proberen te bellen langs het gratisnummer aangegeven op het formulier.

Drietalig. Er zijn 10 personen voor U.
Het gaat rap vooruit.
Dan word je overgeschakeld en het belt en blijft maar bellen tot er na een paar minuten een bezettoon komt.
Gedaan. Geen contakt meer. Afgelopen.

Mmm, Vivaldi (y)

ecvcaute

#8 , 22 sep 2011 16:39

Ja Boregard het beloofde antwoord blijft 'blowing in the wind' (remember Bob Dylan). Zelfs een brief waarmee ik om terugbetaling in termijnen van ten onrechte ontvangen tegemoetkomingen verzocht, bleef onbeantwoord. Dan maar gebeld als de termijn van invordering er stond aan te komen. Ik had die dag geluk (weliswaar pas bij de derde poging). Blijkbaar kan er maar een terugbetalingsplan uitgewerkt worden nadat het verzoek tot verzaking afgewezen is. Boodschap is dus eerst een verzoek tot verzaking indienen. Het schrijven inzake terugvordering vermeldt beide mogelijkheden ( verzoek tot verzaking resp. terugbetaling in termijnen) maar niet dat ze ook in die volgorde moeten gebeuren. Uiteindelijk heb ik niets moeten terug betalen. De sociaal assistente die ik op bezoek kreeg om na te gaan welke kosten mijn ziekte met zich bracht, zei me dat er meer kwijtgescholden wordt dan ingevorderd. Mijn ervaring spreekt haar uitspraak niet tegen.

Dit verhaal om te bevestigen dat de communicatie met de FOD inderdaad te wensen overlaat. Al jaren is er een zekere achterstand in het verwerken van mails. In 2005 was dat nog omdat ze verhuisd waren. Zes jaar later zouden ze toch al geacclimatiseerd moeten zijn. Een mooi tegenvoorbeeld van een Beginsel van Behoorlijk Bestuur zou ik zeggen.

Ik heb gisteren mijn vraag inzake art. 7, §1 van de wet van 27 februari 1987 naar Delizee gestuurd. Vandaag een bericht van de secretaris van de staatssecretaris dat een antwoord zo snel mogelijk volgt. Let's wait and see.

Boregard
Topic Starter

#9 , 24 sep 2011 07:56

We wachten af en zoeken zoveel mogelijk info over dit onderwerp.

Voor wie interesse heeft:

http://handicap.fgov.be/docs/ARR_AI_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

1207

#10 , 24 nov 2011 12:34

Vraag 1: wat wordt aangepast?
Integratie tegemoetkoming (IT)
of
Inkomensvervangende vergoeding (IVT)
of beiden.
beide
de inkomensvervangende is in principe het bestaansminimum en vervalt door het loon
de integratie vermindert vanaf 20 000 bruto per jaar. Van alles wat je daarboven verdient verdwijnt 50% van je IT.
verdien je 21000 vermindert je IT met 500 (20000= vrij, 1000/2 = 500)op jaarbasis
Vraag 2:
Kunnen deze aanpassingen gebeuren met terugwerkende kracht. Zo ja waarom werden deze dan niet direct gedaan telkens er verwittigd werd dat hij opnieuw werk had?
IVT ja. Vroeger was het zo dat administratieve traagheid ALTIJD in het voordeel vd gehandicapte was.
IT is/was de 1e 3 maanden vrijgesteld.
Vraag 3:
Wat indien er een einde zou komen aan het arbeidscontract? (Liefst niet, want dan verdwijnt ook de struktuur uit deze jongeman zijn leven)
dan herstelt zich alles in de oude/huidige staat

voor meer info:
de mensen van FOD sociale zaken zetelen op regelmatige tijdstippen in de verschillende gemeentes (gemeente/ocmw huizen) deze lijst kun je, per provincie, raadplegen op de site vd FOD.

Terug naar “Andere”