inkomenswijziging bij tenlasteneming partner

richard
Topic Starter
Berichten: 3

inkomenswijziging bij tenlasteneming partner

#1 , 03 jan 2006 19:05

ik ben momenteel arbeidsongeschikt (+66% erkend door riziv en door ministerie sociale zekerheid), en woon alleen.
mijn vriendin studeert nog, zit momenteel op kot en heeft als enig inkomen haar jaarlijkse vakantiejob in juli of augustus. haar ouders betalen haar kot en geven haar elke maand wat geld voor de belangrijkste uitgaven.
als zij bij mij intrekt en zich hier laat domicili?ren, mag ik dit dan beschouwen als haar ten laste nemen en zal mijn ziekte-uitkering bijgevolg stijgen?
en als zij afgestudeerd is, werk vindt en bijgevolg een inkomen heeft, zal mijn uitkering dan verminderen of helemaal wegvallen?

bij voorbaat dank voor jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 04 jan 2006 10:28

art. 7. ? 1. De in artikel 1 bedoelde tegemoetkomingen(= inkomensvervangende tegemoetkoming, de integratietegemoetkoming) kunnen enkel toegekend worden indien het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap en het bedrag van het inkomen van de persoon met wie hij een huishouden vormt, het in artikel 6 bedoelde bedrag van de tegemoetkomingen niet overschrijdt.(27 feb. 1987, Wet tegemoetkomingen aan personen met enn handicap)

Art. 9. ? 3. Wanneer de gegevens inzake (de burgerlijke staat,) het huishouden van de persoon met een handicap, de samenstelling van het gezin, de kinderlast of de samenwoning, welke tot grondslag gediend hebben voor de bepaling van het bedrag van het inkomen, gewijzigd zijn, wordt rekening gehouden met de nieuwe toestand.(6 juli 1987, KB. inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming)

Art. 225. ? 1. Worden beschouwd als werknemer met persoon ten laste... 2? de gerechtigde die samenwoont met een persoon waarmee hij een feitelijk gezin vormt; die persoon mag evenwel geen bloed- of aanverwant zijn van de gerechtigde tot de derde graad, noch een kind dat recht geeft op gezinsbijslagen of dat ten laste is van een ouder die een onderhoudsplicht heeft;

Art. 213. De hoegrootheid van de invaliditeitsuitkering wordt vastgesteld op 65 pct. van...gederfde loon.

Art. 214. ? 1. Het minimum dagbedrag van de (uitkering) toe te kennen aan de gerechtigden die de hoedanigheid hebben van regelmatig werknemer, wordt als volgt vastgesteld: 1? voor de gerechtigden die worden beschouwd als werknemers met persoon ten laste, is het minimum dagbedrag gelijk aan (35,0807 EUR); (3 juli 1996,KB. verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen)

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 08 jan 2006 14:54

antwoorden op deze vraag vindt je ook op de site van het riziv zelf.
http://inami.fgov.be/homenl.htm

Reclame

Terug naar “Andere”