FOD- inwonend bij ouders- zelfstandigheid

geraldine.ng
Topic Starter

FOD- inwonend bij ouders- zelfstandigheid

#1 , 04 nov 2011 18:24

Dag iedereen

Ik ben 66% invalide bevonden, omwille van een chronische ziekte, door het FOD sociale zekerheid. Ik heb een invaliditeitsuitkering maar geen integratietegemoetkoming. Reeds verschillende keren heb ik geprobeerd te werken (altijd minder dan 3 maanden per jaar) maar dat lukt niet wegens mijn ziekte.
Ik moet (dure) behandelingen krijgen en ik kom er niet met mijn 500 euro per maand.
Wegens mijn toestand woon ik nog altijd bij mijn ouders, ik kan het niet alleen beredderen.
Ik ben dus op zoek naar een manier om een beetje meer centen in de maand te hebben zonder dat ik mijn uitkering verlies.
De sociaal assistent van het FOD gaf me een tip te zoeken in de richting van zelfstandigheid in bijberoep.
Verder kon ze me niks vertellen daarover.
Kan iemand op het forum dat wel?
Of zijn er nog andere, voor mij onbekende, manieren om zonder risico en verlies van die 500 euro ten maande iets bij te verdienen?
Alvast bedankt

Geraldine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 04 nov 2011 18:58

Zelfstandigheid in bijberoep? Hoe gek kan je zijn. Er is nog mantelzorg, aan te vragen door jouw ouders.

ecvcaute

#3 , 06 nov 2011 18:37

Ja de regeling op de Tegemoetkomingen aan Gehandicapten is vrij onvriendelijk voor wie samenwoont met bloed- of aanverwanten.

Maar als je invaliditeitsuitkering krijgt, ressorteer je dan onder de regeling van de ziekteverzekering? Is de regeling van progressieve tewerkstelling (50% ziek en 50% werken) dan op jou van toepassing? In dat geval zou ik me informeren bij de mutualiteit.

In het stelsel van de werkloosheid is het belangrijk dat je de RVA in kennis stelt van je verlies aan verdienvermogen. En binnen de werkloosheid was er vroeger ook de mogelijkheid om een nevenactiviteit tijdens de werkloosheid verder te zetten wanneer die opgestart was tijdens een periode van (voltijdse ?) hoofdactiviteit (bv. bediende die na zijn uren nog vertaalde zou als hij werkloos wordt die vertaalactiviteit onder bepaalde voorwaarden nog verder kunnen zetten). Dit voor de werkloosheid. Informeer eens bij de vakbond welke mogelijkheden er zijn. En start eventueel een nevenactiviteit op eens je weer aan het werk gaat.

Hoe het zit binnen de ziekteverzekering weet ik niet. Informeer je zeker bij mutualiteit en vakbond.

Reclame

geraldine.ng
Topic Starter

#4 , 07 nov 2011 23:38

Aan Bart vdv: Neen, ik ben niet gek. Ik stel hier enkel een vraag vanuit een 'hopeloos' gevoel. Er worden immers geen kansen gegeven aan mensen zoals ik, om op de reguliere arbeidsmarkt te kijken in welke mate wij nog kunnen presteren op werkvlak. Alsjeblieft, zo een reactie komt respectloos over.

Aan ecvcaute: Dank voor je reactie. Ik heb een uitkering van het FOD, daar gelden andere regels. Enkel bij de mutualiteit past men soms de progressieve tewerkstelling toe. Om op mutualiteit te komen moet ik 400 uren gewerkt hebben en dat kan ik niet.
Ik heb reeds informatie gevraagd bij fod, mutualiteit en rva maar ik krijg als reactie dat ze me niet kunnen helpen.
Vandaar dat ik mijn licht eens wil opsteken op deze website.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 nov 2011 07:55

geraldine.ng, met "ben je gek", bedoelt hij niet letterlijk of je gek bent, verre van. Enkel dat het een slecht idee is.

Zelfstandig iets doen of in loondienst, maakt op zich niets uit: beide inkomsten zorgen ervoor dat je een deel van die 513,71 euro zal verliezen. Mocht je bvb 300 euro per maand verdienen, dan zal je daar 50% van die 300 euro minder krijgen per maand (die 300 is eigenlijk het belastbare bedrag, maar da's even te technisch). Dit omdat jij een inkomensvervangende tegemoetkoming hebt: heb je zelf inkomsten, dan heb je minder inkomens-vervangende uitkering nodig.

Concreet is het als volgt:
- als je tussen de 0 en 4504.35 euro verdient als loon op jaarbasis, zal je 50% van die inkomsten minder krijgen als inkomensvervangende tegemoetkoming.
- als je tussen de 4504.35 en 6756.53 euro verdient, zal je 2.252,18 + 75% van alles tussen de 4504.35 en 6756.53 euro minder krijgen als inkomensvervangende tegemoetkoming.
- als je meer dan 6756.53 euro verdient, zal je 3.941,31 euro + alles boven die 6756.53 euro midner krijgen als inkomensvervangende tegemoetkoming.

Waarom zegt die assistent nu dat je mss kan kijekn om zelfstandig te worden: omdat redelijk wat zelfstandigen al dan niet terecht véél kosten maken als zelfstandige. Daardoor is hun belastbare winst héél laag en zou je dus weinig minder krijgen van die inkomensvervangende tegemoetkoming.

Bv:
iemand (met een handicap) geeft computeradvies aan bedrijven. Hij doet dit (fictief) 100 uren op een jaar aan 100 euro per uur. Hij verdient dus 10.000 euro per jaar. Logischerwijs heeft hij daarvoor kosten: hij moet naar zijn klanten rijden, cursussen volgen, zelf pc-materiaal kopen (bvb een laptop), ... (stel: 6000 euro op een jaar). Hij zou dus 4000 euro (=10000-6000) moeten aangeven aan de FOD Sociale zekerheid.

Nu komt het echter:
Daarnaast heeft hij een hobby: hij speelt graag computerspelletjes.
Wat doet hij nu? in plaats van een pc te kopen voor computerspelletjes met zijn eigen privé-centen, koopt hij die aan voor zijn zaak: hij steekt een pc van 2500 euro in de boekhouding. Zijn winst zakt nu tot 1500 euro en dus krijgt hij, dankzij de pc voor zijn hobby zogezegd voor zijn werk te gebruiken, meer van de FOD sociale zekerheid.

Is dit fraude: zeker. Kan je daarvoor een boete krijgen: ja. Doen alle (=100%) van de zelfstandigen zo'n zaken? Nee, maar bij de meeste controles van de belastingen halen die wel een hoop zaken uit de boekhouding of zetten die er op z'n minst vraagtekens bij.

Terug naar “Andere”