Hallo,
-- In 't kort: --
ik werd vorig jaar achterstallig loon + ontslagvergoeding betaald van het faillisement van m'n werkgever uit 2008. Dit staat op m'n meest recente belastingsbrief en wordt mee in rekening gebracht bij de berekening van de rentevoet voor een sociale lening, wat de lening van 2,5% naar 4% verhoogt. Kan dit aangevochten worden?
-- Volledig verhaal: --
mijn vriendin D. en ikzelf zijn aan het kijken om een huis te kopen.
D. heeft een handicap en heeft geen vast werk (wel een vervangingsinkomen van 500 euro per maand). Ikzelf heb een vast maandloon als bediende (2000 bruto). Door D's handicap werd ons aangeraden te kijken voor een sociale lening.
Toen we enkele maanden terug gingen navragen voor de lening (via vmsw) werd er aan de hand van onze - toen meest recente - belastingsbrieven uitgerekend dat we zouden kunnen lenen aan 2,5%. We hebben aan de hand hiervan ons budget bepaald en ondertussen de compromis voor een huis getekend (en voorschot betaald enzo).
Nu kregen we enkele weken terug onze nieuwe belastingsbrieven in de bus, en blijkt dat er op mijn belastingsbrief een veld "afzonderlijk belastbaar inkomen" ingevuld is met een waarde van 10500 euro. Bij de leningsmaatschappij tellen ze dit samen met m'n gewoon inkomen van 24000 euro komt dit op een jaarinkomen van 34500 euro.... Na herrekening komen we nu aan een lening van 4% (in plaats van 2,5%). Een serieuze aanpassing van budget dus!
Ik ben langsgeweest bij de belastingen om uit te zoeken wat dat 'afzonderlijk belastbaar inkomen' is, en blijkbaar is dit het achterstallig loon + opzegvergoeding van een faillisement van m'n werkgever in 2008 (!), die pas vorig jaar betaald werd. Dit zou dus normaal gezien op m'n brief van 2009 moeten gekomen zijn.
Bij de sociale leningsmaatschappij zeggen ze nu dat dit moet meegerekend worden daar het op de laatste brief staat, onafhankelijk of dit een vast inkomen is of hoe oud het ook is, maar voor ons scheelt dit natuurlijk wel heel veel.
Nu mijn vraag: heeft het zin hiervoor een advocaat onder de arm te nemen, of is dit een vaste werkwijze en kan er hier niets aan veranderd worden?
Alvast bedankt voor jullie mening.