vriendin met tijdelijk contract ten laste of ziekenkas

69_Shorty_69
Topic Starter

vriendin met tijdelijk contract ten laste of ziekenkas

#1 , 04 apr 2011 13:28

Nu de situatie zit zo:

Wij verwachten een 2de kindje (ander kindje zal tegen dan ongeveer 11 maand zijn) nu gaat mijn vriendin niet meer terug werken en haar tijdelijk contract loopt af eind april. Natuurlijk 2 kinderen naar de crèche sturen is op zich al een kostelijke zaak + de kinderen moeten daar ook geraken, wij hebben 1 auto en die gebruik ik voor te gaan werken (woon-werk afstand 65km en openbaar vervoer geen optie vanwege de locatie werk), dus zou ze alles met het openbaar vervoer moeten doen wat dan ook weer geld kost + met 2 kinderen sleuren is op zich ook al geen lachertje.

Nu gaat ze dus niet werken en ze kan ook een tijdje op ziekenkas maar de vraag is nu is dit wel interessant want ik zie het niet bepaald zitten om achteraf kletsen te krijgen van de fiscus omdat men vriendin ziekenkas trekt terwijl ze dan bij mij ten laste kan en dan geen verrassingen hoeft te verwachten van de fiscus.

Om een reëel beeld te scheppen ze zou het eerste half jaar rond de 800 euro trekken en daarna 650, nu als zij ten laste komt bij mij moet ik zoiezo 3 a 400 euro minder bedrijfsvoorheffing (zit met een loon tssn de 2500 en 3000 euro bruto/maand) betalen dus, tijdens het jaar hebben wij elke maand wel meer maarja zoals gezegd heb geen goesting om een aanslagbrief te krijgen van een paar 1000 euro omdat die van ons ziekenkas trekt.

Greetz
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 04 apr 2011 13:49

Ik dacht dat je je vriendin niet te laste kon hebben, wat je wel moest doen is gebruikmaken van het huwlijkscoefficient
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Mariette

#3 , 04 apr 2011 15:48

Om te beginnen is "op ziekenkas gaan" geen vrijblijvende optie dacht ik: volgens mij moet je dan weldegelijk ziek zijn!

Ziektegeld wordt bruto uitbetaald. Indien iemand samenwoont bedraagt het ziektegeld 50% (pin me niet vast op de bedragen, een alleenstaande krijgt 55 en mensen met personen ten laste 60%...)

Natuurlijk gaat iedereen die een BRUTO ziekenkasuitkering heeft gekregen zijn belastingen op het einde van het fiscaal jaar moeten bijbetalen, maar het is niet omdat je als samenwonende wordt beschouwd dat je ook op één belastingsbrief staat. Daarvoor moet je gehuwd zijn. Toch?

Reclame

Fore

#4 , 04 apr 2011 15:56

Ik heb ook eens hier een vraag gesteld: Samenwonen met vriendin, ik kon haar niet te laste nemen. Ze heeft wel een doctoraatsbursaal.

69_Shorty_69
Topic Starter

#5 , 04 apr 2011 19:57

een watte? verklaar nader aub...

We zijn wel wettelijk samenwonend en vriendin heeft voor haar contract al ten laste gestaan bij mij.

Groeten
dura lex sed lex

Fore

#6 , 04 apr 2011 20:24

Ik ben van plan na deze zomer te gaan samenwonen.
Mijn vriendin gaat doctoreren . Dus zij krijgt een beurs (wordt niet gezien als een inkomen). Maar ik kan haar niet ten laste nemen, is zo wettelijk bepaald
Maar ik meen me zo toch te herinneren dat je een huwlijkscoefficientbonus ofzoiets kon inroepen.

Maar mss dat iemand met verstand van zaken hier kan antwoorden, want krijg langer meer het gevoel dat ik onzin aan het verkopen ben

PS: ik heb besloten om nog 2 jaar verder te studeren, dus ik blijf ten laste van mijn ouders. dus voor mij zijn die dingen dan allemaal dan ook weer niet meer van toepassing :)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 apr 2011 22:19

Belastingtechnisch is uw vriendin geen persoon ten laste. Maar door het huwelijksquotiënt wordt een deel van jou inkomen als haar inkomen gerekend en betaal je dan minder belastingen.

Nogal wat mensen maken dit verschil niet omdat het juridisch wel een verschil is, maar in de praktijk op hetzelfde neerkomt: omdat je vrouw of vriendin niet werkt betaal jij minder belastingen.

Als je vriendin op de ziekenkas is ga je op het einde van de rit netto nog altijd meer overhouden dan wanneer ze helemaal geen inkomen heeft.

69_Shorty_69
Topic Starter

#8 , 05 apr 2011 05:53

@Mariette,

In ons geval is het blijkbaar wel een beetje een vrijblijvende optie daar zij blijkbaar 6 maanden bij dezelfde werkgever heeft gewerkt wanneer haar contract afloopt en zo haar bevallingsverlof/zwangerschapsverlof wordt geregeld de eerste 6 maand zou iets van een 1200 euro bruto krijgen waarvan 400 euro wordt afgehouden (bedrijfsvoorheffing en dergelijke). Zij heeft hiervoor al gaan horen bij de ziekenkasinstelling. Zij krijgt dit omdat zij tot 3 weken voor de bevalling zou werken dus bijgevolg geen zwangerschapsverlof heeft kunnen nemen.

En als wettelijk samenwonende zouden we bijgevolg 1 belastingsbrief krijgen, alee dit heeft men ons verteld op de bevolking.

@scorpioen
Bedankt voor de informatie.

Mensen die nog raad weten mogen het ook laten weten hoe meer informatie hoe beter een verwittigd mens is er twee waard zegt men...
dura lex sed lex

Mariette

#9 , 05 apr 2011 21:35

moederschapsverlof is toch maar 15 weken; Als je dan 3 weken voor de bevalling neemt, dan heb je toch slechts drie maanden nà de bevalling en geen zes maanden?

Terug naar “Andere”