ten laste van...

Tattie
Topic Starter

ten laste van...

#1 , 06 dec 2005 22:01

ja ik weet het 'officieel' sta je als echtgenote nooit ten laste van je man, maar er word wel rekening mee gehouden en netto houd je man dan wat meer over... (al het een en ander berekend)
ikzelf ben zelfstandige in bijberoep als getrouwde vrouw (hoofdberoep is dus mn huishouden)...nu hoorde ik onlangs dat je dan als vrouw ook 'ten laste' kunt staan bij je man (mevr in kwestie deen aan tupperwareverkoop)..
voor mij is dit handig, daar ik niet zoveel verdien, betaal zelfs geen rsz.
is dit waar of klopt er niks van? ergens denk ik moet het toch kunnen? aangezien ik met moeite een 600 euro bruto in de maand binnenbreng, het meeste gaan dan op aan boekhouder, auto en producten (tijdens de schooluren ben ik kapster aan huis)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2005 18:33

Wat u vermoedelijk bedoelt is de toepassing van het huwelijksquoti?nt. Een deel van de inkomsten van je man worden aan jou toegekend (art. 87 en 88 Wetboek Inkomstenbelastingen, terug te vinden op http://www.fisconet.fgov.be/nl/).

Dit gebeurt automatisch, daar moet je zelf niets voor doen.

scorpioen

tatie
Topic Starter

#3 , 17 dec 2005 18:50

ik weet dat dit gebeurt, maar dat bedoelde ik dus niet. ik bedoelde werkelijk 'ten laste' staan bij mn man, heb het via de site van de abvv eens uitgerekend, als ik 'ten zijne laste' kom zou hij netto een 200 euro meer hebben..

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2005 10:56

Neen, u kan niet als "persoon ten laste" voor de berekening van de inkomstenbelastingen van uw man/vriend beschouwd worden.

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 22 dec 2005 10:38

Art. 136. Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.540 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen : 1? hun kinderen ; 2? hun ascendenten ; 3? hun zijverwanten tot en met de tweede graad ; 4? personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest. (Wetboek Inkomstenbelastingen 92)

Terug naar “Andere”