Collectieve schuldregeling van ??n partner en kindergeld

DAKIN
Topic Starter

Collectieve schuldregeling van ??n partner en kindergeld

#1 , 21 nov 2006 13:41

Mijn dochter is ongehuwd samenwonend met haar partner met wie zij samen een kind heeft.
De partner staat sinds een tijdje onder collectief schuldbeheer bij een advocaat. Mijn dochter heeft zich niet aangesloten bij deze collectieve; het betreft immers een afkorting van zijn schulden van lange tijd voor zij elkaar leerden kennen. Mijn dochter werkt volgens een 3/4 regime.
Hierover heb ik wel enkele vragen.
1.
Kan de collectief schuldbeheerder zomaar beslag laten leggen op het kindergeld? Het kinderbijslagfonds weet enkel te zeggen dat ze niet meer uitbetalen omdat er een zaak bij de beslagrechter zit. Zij willen niet zeggen wie deze zaak ingespannen heeft noch willen ze geen verdere gegevens kwijt.
Indien ja, mogen zij dan alle facturen die op naam van het kind staan, zoals cr?che, voeding, pampers ook aan de collectief schuldbeheerder aanbieden ter betaling? Het betreft het levensonderhoud immers van het kind voor wie de kinderbijslag dient.
2.
Dient een collectief schuldbeheerder de persoon die in collectieve zit uitleg te geven waar de gelden naartoe gaan?
Zo betaalt mijn dochter van vele facturen de helft, huur, electriciteit, water, verzekering. Doch wat de collectief schuldbeheerder haar doorstort is meestal niet voldoende om de helft van haar partner te voldoen. Is dat normaal?
3.
Dient mijn dochter haar inkomsten te verantwoorden aan de Collectief schuldbeheerder op zijn vraag? Zij heeft er immers niets mee te maken en heeft nooit enig document getekend. Wat zijn haar rechten? Plichten?

Graag een antwoordje waardoor misschien iets zal opgehelderd worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 nov 2006 11:24

?Art.1675/4.?2.Het verzoekschrift bevat de volgende vermeldingen:7?.een ged?tailleerde staat en raming van de baten en de lasten van het vermogen van de verzoeker...en van het vermogen van...de met de verzoeker SAMENWONENDE(n)...Art.1675/9.?1.Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van:...4?.de betrokken SCHULDENAARS...Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling,vanaf ontvangst van de beschikking ,in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren...?4.De schuldbemiddelaar stelt,uit de bedragen die hij met toepassing van ?1,4? ontvangt,ter eschikking van de verzoeker een leefgeld dat ten minste gelijk is aan...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Uw dochter is een SAMENWONENDE van de verzoeker en het kinderbijslagfonds is een SCHULDENAAR van die samenwonende.Iedere betaling die het kinderbijslagfonds,vanaf ontvangst van de beschikking doet,moet dus in handen van de schuldbemiddelaar gebeuren.

Met het leefgeld dienen alle schulden betaald die niet opgenomen zijn in de staat van aangiften.

?Art.1675/15.?1.De herroeping van de beschikking van toelaatbaarheid...kan worden uitgesproken...wanneer de schuldenaar:5?.hetzij bewust valse verklaringen heeft afgelegd...?(Ger.W.).
Dit geldt ook voor ZIJN verklaringen betreffende het inkomen van uw samenwonende dochter.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

DAKIN
Topic Starter

#3 , 04 dec 2006 18:57

In de beschikking-toelating van de Beslagrechter staat vermeldt dat:
- mijn dochter de niet-verzoekende samenwonende persoon is;
- dat een vrijwillige tussenkomst teneinde eveneens toegelaten te worden in de collectieve schuldenregeling niet werd weerlegd en trouwens ook geen toelating in deze collectieve schuldenregeling voor gevolg zou kunnen hebben. Dat trouwens de raadsman van verzoeker in de raadkamer diende mee te delen dat mevrouw zelf geen schulden had.

In de beschikking is enkel sprake van de schuldbemiddeling van haar vriend die werd toegestaan.

Dus blijven mijn vragen gelden, waaronder ook nog, dient mijn dochter kennis te geven aan de schuldbemiddelaar van haar inkomsten? En zo ja, om welke reden?

Reclame

Terug naar “Andere”