Mijn dochter is ongehuwd samenwonend met haar partner met wie zij samen een kind heeft.
De partner staat sinds een tijdje onder collectief schuldbeheer bij een advocaat. Mijn dochter heeft zich niet aangesloten bij deze collectieve; het betreft immers een afkorting van zijn schulden van lange tijd voor zij elkaar leerden kennen. Mijn dochter werkt volgens een 3/4 regime.
Hierover heb ik wel enkele vragen.
1.
Kan de collectief schuldbeheerder zomaar beslag laten leggen op het kindergeld? Het kinderbijslagfonds weet enkel te zeggen dat ze niet meer uitbetalen omdat er een zaak bij de beslagrechter zit. Zij willen niet zeggen wie deze zaak ingespannen heeft noch willen ze geen verdere gegevens kwijt.
Indien ja, mogen zij dan alle facturen die op naam van het kind staan, zoals cr?che, voeding, pampers ook aan de collectief schuldbeheerder aanbieden ter betaling? Het betreft het levensonderhoud immers van het kind voor wie de kinderbijslag dient.
2.
Dient een collectief schuldbeheerder de persoon die in collectieve zit uitleg te geven waar de gelden naartoe gaan?
Zo betaalt mijn dochter van vele facturen de helft, huur, electriciteit, water, verzekering. Doch wat de collectief schuldbeheerder haar doorstort is meestal niet voldoende om de helft van haar partner te voldoen. Is dat normaal?
3.
Dient mijn dochter haar inkomsten te verantwoorden aan de Collectief schuldbeheerder op zijn vraag? Zij heeft er immers niets mee te maken en heeft nooit enig document getekend. Wat zijn haar rechten? Plichten?
Graag een antwoordje waardoor misschien iets zal opgehelderd worden.