Pensioen als grenarbeider

Snuffel2+
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pensioen als grenarbeider

#1 , 04 mar 2019 09:18

Beste,

Ik heb meer als 36 jaar totaal in Nederland gewerkt als grensarbeidster en ben in 2016 toen ontslagen na sluiting van het bedrijf. Ik was toen 59 jaar en heb nog een job gevonden in Belgie in 2017 als uitzendkracht bij Nike. Op het moment heb ik een tijdelijk contract tot eind mei. Ik word dit jaar 62. Nu heb ik vernomen uit de krant dat werkloze grensarbeiders tot 67 jaar mogen doorstempelen tot ze hun Nederlands pensioen krijgen. Als ik werk tot 65 jaar krijg ik 270 euro Belgisch pensioen. Nu is mijn vraag is er ook een regeling in deze zin voorzien voor grensarbeiders die werken tot 65 jaar of moeten zij het met het kleine Belgisch pensioen doen tot 67. Dit zou alleszins niet eerlijk zijn.
Weet U misschien hier een antwoord op?
Met vriendelijke groeten,
Anny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 04 mar 2019 17:04

Beste,

U voldeed niet aan de voorwaarden van een vervroegd Belgisch rustpensioen per 01.12.2015. Dit betekent dat uw intern recht pas zal berekend worden op AOW-leeftijd. Bij de berekening van de aanvulling tot het intern recht, zal er zowel met de AOW als met uw Nederlands ouderdomspensioen rekening gehouden worden. Indien u werkloos wordt zal u desgevallend gerechtigd worden op werkloosheidsuitkeringen en u zou deze werkloosheidsvergoedingen kunnen genieten tot de AOW-leeftijd. U zou ook kunnen opteren voor een Belgisch rustpensioen samen met een naar voor geschoven Nederlands ouderdomspensioen op 65 jaar. U kan deze uitkeringen naast mekaar genieten. Vanaf AOW-leeftijd zal dan uw intern recht berekend worden waarbij zowel de AOW als het aanvullend ouderdomspensioen zullen verrekend worden met de aanvulling tot het intern recht. Opgelet een cumulatie van werkloosheidsuitkeringen na 65 jaar met een aanvullend pensioen uit Nederland is niet toegelaten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”