Op pensioen en blijven werken

Verreth flor
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Op pensioen en blijven werken

#1 , 18 feb 2019 08:40

Ben 2 jaar blijven werken waarvan ik de laatste 4 maanden ( vanaf september tot en met december) pensioen heb getrokken. Dus als werknemer was ik die laatste 4 maanden op pensioen. Nu ben mij ervan bewust dat ik hiervoor wel de nodige belasting zal worden aangerekend. Mij lijkt het logisch en eerlijk dat ik hiervoor ook een aanspraak kan maken op 600€ vrijstelling die ik eigenlijk zo mag bijverdienen.
Voor alle duidelijkheid ben nu 67 jaar en heb het werk beeindigd op 31december2018, heb 47 jaar gewerkt.
Graag uw antwoord hierover.
Groeten Flor.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 07 mar 2019 08:34

Beste Flor,

Vermits je ouder bent dan 65 jaar, mag je onbeperkt bijverdienen. Dit betekent dat je pensioen niet wordt verminderd omwille van het feit dat je tijdens je pensioen nog een beroepsactiviteit verrichtte.

Dit wil echter niet zeggen dat dit belastingvrij is.
Er bestaat geen wetgeving dat je toelaat € 600 belastingvrij bij te verdienen. Er bestaat wel wetgeving op het vlak van flexi-jobs (die enkel kunnen uitgevoerd worden bij werkgevers die tot specifieke paritaire comités behoren) en op het vlak van bijklussen als vrijwilliger (mits de nodige registraties), waarbij je als gepensioneerden tot een bepaald bedrag per jaar belastingvrij mag verdienen.
Ik vermoed echter dat jouw beroepsactiviteit niet voldeed aan de voorwaarden van flexi-job of bijklussen. In dat geval zal je belastingen betalen op iedere eurocent die je verdiende.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Verreth flor
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2019 09:46

Hartelijke dank voor je heldere uiteenzetting,
Groeten flor.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”