Bepaling referentiewedde ambtenaar voor pensioenbedrag - pensioenwaarborg Belgacom

Wauters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bepaling referentiewedde ambtenaar voor pensioenbedrag - pensioenwaarborg Belgacom

#1 , 05 feb 2019 16:12

Ls,

Ik was een statutair ambtenaar bij Belgacom van 1979 tot 2004. In 2004 werd mijn job bij Belgacom afgeschaft door een herstructurering. Ik kon overstappen naar de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken in het kader van het project externe mobiliteit. Ik ben aldaar vastbenoemd attaché. Ik kan op pensioen gaan en heb een raming van mijn pensioenbedrag ontvangen van de pensioendienst doch ik ben niet akkoord met de vaststelling van de referentiewedde waarop mijn pensioenbedrag is geraamd.

Pensioenwaarborg Belgacom: Bij de overstap in het kader van de externe mobiliteit werd er bepaald dat het pensioen nooit lager kan zijn dan het pensioen berekend alsof men zijn loopbaan bij Belgacom had voortgezet (cfr. titel VI, Hfst II van de programmawet van 27 december 2006 en het KB van 19 april 2006 houdende uitvoering van de artikelen van 53, 54, 55 en 56 van de programmawet van 11 juli 2005).

Bepaling referentiewedde: Bij Belgacom had ik benevens mijn wedde als statutair ambtenaar ook een marktpremie gelet op mijn functie als director.
Bij de raming van mijn pensioenbedrag wordt door de pensioendienst evenwel geen rekening gehouden met deze marktpremie. Is dit correct ? M.i. is mijn marktpremie een weddetoeslag en dient deze eveneens in rekening te worden gebracht voor de berekening van de referentiewedde.

Zijn er ex-Belgacommers die zich in deze situatie herkennen en kunnen zij mij hierin raad geven of kan iemand mij hierin wat meer duiding geven.

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Vriendelijke groet,
René

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 feb 2019 16:59

Geachte,

Ik heb in het verleden ongeveer dezelfde casus onderzocht en we kwamen toen tot de volgende conclusie:

Het klopt inderdaad dat desnoods een vorige voordeliger refertewedde mag gehanteerd worden bij de berekening van de rustpensioenen ten laste van de openbare sector.
Inderdaad artikel 2 van de wet van 20 maart 1958 - betreffende de cumulatie van pensioenen en wedden, en de regeling inzake rustpensioenen voor verschillende ambten( Gewijzigd bij : de wetten van 29 juni 1972 (Staatsbl. 26 augustus), 28 december 1973 (Staatsbl. 29 december), 4 juni 1976 (Staatsbl. 17 juli), 5 april 1994 (Staatsbl. 7 mei), 3 februari 2003 (Staatsbl. 13 maart - eerste uitgave) en 25 april 2007 (Staatsbl. 11 mei), bepaalt inderdaad dat indien de diensten gepresteerd in het ambt waarin betrokkene zijn loopbaan niet beëindigt op zichzelf rechten op een afzonderlijk rustpensioen hadden kunnen doen ontstaan, en indien de gemiddelde wedde die als grondslag zou hebben gediend voor de berekening van dit afzonderlijk rustpensioen hoger is dan de gemiddelde wedde die verbonden is aan de laatste vijf jaar van de loopbaan, kan het enig rustpensioen worden vastgesteld op basis van die hogere gemiddelde wedde, maar in dat geval wordt de duur van de diensten die werden gepresteerd in het ambt waarin betrokkene zijn loopbaan beëindigt, verminderd in evenredigheid met de verhouding tussen enerzijds de gemiddelde wedde verbonden aan de laatste vijf jaar van de loopbaan of aan de volledige duur van de loopbaan in het laatste ambt als die minder dan vijf jaar bedraagt, en anderzijds voormelde hogere gemiddelde wedde.
Die berekeningswijze wordt enkel toegepast als ze voor betrokkene gunstiger is.

Ter verduidelijking: we moeten hier duidelijk te maken hebben met verschillende ambten!

Aan deze voorwaarde is bijvoorbeeld niet voldaan indien een verpleegkundige gedurende de laatste vijf jaren van de loopbaan geen in aanmerking komende weddesupplementen meer heeft ontvangen, tenzij het personeelslid bv. van de graad van gegradueerd verpleegkundige zou overgeplaatst zijn naar de graad van bv. gebrevetteerd verpleegkundige.

De wetgever heeft voor de toepassing van deze "gunstiger" berekening geen onderscheid gemaakt in verband met de redenen die geleid hebben tot de toekenning van een lager ambt met een lagere wedde. Of de terugzetting in het lager ambt nu gebeurde op vrijwillige basis, wegens ongunstige evaluatie of wegens een tuchtprocedure maakt dus geen enkel verschil uit. Telkens moet er dus voor dergelijke dossiers een tweede berekening gemaakt worden om te controleren of het gebruik van een "alternatieve refertewedde" met inkorting van de aanneembare duur soms niet voordeliger is.

Toch wil ik er u nog op wijzen dat het pensioenbedrag wel degelijk een negatieve invloed - zij het soms toch wel sterk afgezwakt - ondergaat bij een dergelijke berekeningswijze, nl. de aanneembare duur wordt namelijk ingekort in verhouding van de referte-weddes.

Deze berekeningswijze is tot op heden toch wel vrij uitzonderlijk (op jaarbasis 4 à 5 gevallen op ongeveer 3000 pensioendossiers (zowel rust- als
overleving) voor de lokale besturen).

Vraag eens bij uw personeelsdienst na of deze regeling én momenteel nog geldt én of deze op uw situatie kan toegepast worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Wauters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2019 20:07

Beste,

Bedankt voor uw snelle reactie. Sta mij toe dat ik mijn vraag herformuleer: dient een marktpremie (weddetoeslag) eveneens in aanmerking te worden genomen voor de bepaling van de grondslag van de referentiewedde van het pensioenbedrag ? Of komt enkel mijn wedde als statutair ambtenaar in aanmerking en niet die marktpremie die ik elke maand bij mijn wedde uitbetaald kreeg gelet op mijn functie als directeur Hay level 7 ?

Ps: Zijn er ex-Belgacommers in een gelijkaardige situatie ?

Groeten,
René

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 06 feb 2019 07:19

Enkel de baremieke wedde telt voor uw pensioenberekening. De “marktpremie” niet. Dit is extra salaris bovenop uw baremieke wedde omdat je een hogere functie bekleedde en werd ingevoerd in 1996 toen Belgacom een autonoom overheidsbedrijf werd. Op de “marktpremie” werd wel voor Belgacommers een groepsverzekering aangelegd. Je moet uitzoeken of dit ook voor uw situatie van toepassing was. Als je groepsverzekering doorliep kreeg je normaliter jaarlijks een status toegestuurd en vind je de waarde ervan op mypension.be.

Wauters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2019 10:40

Dit is een duidelijk antwoord, bedankt hiervoor. Kan u de reglementaire teksten waarop uw standpunt berust ook meegeven ? Bijkomende vraag: kan u ook meedelen welke baremieke rang een statutair adviseur had bij Belgacom ? Komt dit overeen met rang A31 bij de Federale Overheid ?

Terug naar “Pensioenen”