pensioen

johan de vuyst
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 04 feb 2019 20:09

Geachte,vanaf 1 augustus 2019 ga ik in rustpensioen.Mijn vraag is of ik recht heb op mijn 16 dagen verlof die ik heb omdat ik 4/5 werk.Mijn werkgever beweerd dat ik minder dagen heb omdat ik geen volledig jaar werk(doordat ik dan in pensioen ben)
Graag antwoord aub
Vriendelijke groeten
Mr.de vuyst johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2019 21:11

Ik neem aan dat je in de privé werkt .
Dan heb je nu tot aan je pensioen recht op al je vakantie dagen !

De vakantie word altijd gegeven door het werk dat je het jaar voordien heeft gewerkt, dus in 2018
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 05 feb 2019 07:54

Beste

Zoals "denlowie" schrijft, is het aantal vakantiedagen altijd gebaseerd op het aantal dagen dat je het kalenderjaar voordien werkte. De vakantiedagen die je in 2019 krijgt, zijn dus opgebouwd door je arbeid in 2018.
Je gaat op 1 augustus 2019 met pensioen. Je hebt het recht om al je vakantiedagen 2019 (op basis van tewerkstelling in 2018) op te nemen vóór je pensionering.

Je tewerkstelling in 2019 levert ook nog vakantiedagen op. Maar, deze zou je pas kunnen opnemen in 2020, en dan ben ja al met pensioen.
Tijdens vakantiedagen moet je niet werken; als gepensioneerde ga je ook niet meer werken. Je verliest dus niets aan "niet-gewerkte" uren of dagen.
Je verliest ook niets aan vakantiegeld. Ben je bediende, dan zal je werkgever jouw vakantiegeld 2020 (op basis van je arbeidsprestaties 2019) uitbetalen bij de beëindiging van je arbeidscontract. Ben je arbeider, dan zal je verlofkas jouw vakantiegeld uitbetalen in de loop van de maand april of mei in 2020.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”