Persoonlijke bijdragen groepsverzekering

Johnny Den
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Persoonlijke bijdragen groepsverzekering

#1 , 02 feb 2019 15:36

1. Sinds 11-08-1997 ben ik werkzaam bij de firma X en ben ik aangesloten bij de groepsverzekering (Axa).
Deze groepsverzekering bestaat uit een gedeelte pensioen, een gedeelte overlijden en een gedeelte arbeidsongeschiktheid.
Het is echter zo dat de premie overlijden (die exponentieel gestegen is naarmate ik ouder geworden ben - in december 2018: 60 jaar) in mindering werd/wordt gebracht van de patronale premie voor het gedeelte pensioen. (Regeling: 50% - 50% van het totaal van de premies pensioen + de premies overlijden). Het gevolg is dat ik, reeds sinds 01-01-2018, 100% van de premie pensioen zelf betaal (op 01-01-2017 betaalde de werkgever 2,52€ en ikzelf 2258,16€ op jaarbasis - 202,72€ per maand).
Normaal gesproken dacht ik dat de werkgever en de werknemer ieder 50% van de premie pensioen financieren en dat de premie overlijden volledig door de werkgever wordt betaald?

Is deze situatie wettelijk?

2. Mijn contract is/was gebaseerd op een leeftijd van 60 jaar en in principe liep dit ten einde op 01-01-2019. Ik heb vernomen dat de huidige wetgeving het contract stilzwijgend verlengt zolang ik in dienst blijf van mijn werkgever. Indien dit zo is, ben ik dan verplicht persoonlijke premies voor het gedeelte pensioen te blijven betalen?
Of zelfs een gedeelte van de premies overlijden te moeten betalen?
Indien dit het geval is, dan moet het pensioenkapitaal toch volledig herzien (verhoogd) worden zo niet is iedere maandelijks door mij betaalde premie vanaf 01-01-2019 100% verlies voor mij?
Indien ik tot mijn 65 ste zou blijven werken voor mijn huidge werkgever zou ik, volgens de eerste berichten die ik tot nu toe ontving, dus nog 60 (maanden) x meer dan 202,72€ (persoonlijke maandelijkse premies in 2018) = 12.163€ moeten betalen terwijl het kapitaal op pensioenleeftijd niet zou verhogen t.o.v. het kapitaal in het huidige verzekeringscontract (gebaseerd op 60 jaar)!

Dit kan toch onmogelijk correct of legaal zijn?

Alvast bedankt voor uw antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 02 feb 2019 23:16

Daar dit extralegale voordelen zijn legt de wetgever mi geen verplichtingen op. Wel regels rond fiscaliteit etc. Typisch worden de voorwaarden vastgelegd in een CAO.

Je zal de polisvoorwaarden die AXA met je bedrijf heeft afgesproken moeten uitvlooien en nakijken of je - als je dat wil - bv de overlijdensdekking kan schrappen. k Zou verwachten als je nog betaalt voor een groepsverzekering (“extra pensioen”) dat het kapitaal verder vergroot. Zelfs op 60 lijkt meer dan 200€ per maand voor een tijdelijke dekking te wijzen op een hoog verzekerd bedrag.

Johnny Den
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2019 10:37

Bedankt voor uw reactie.
Volgens Axa en mijn werkgever kan ik dus de overlijdensdeking niet schrappen. Dat is één van mijn problemen. Zo als het er tot hiertoe naar uitziet zou het pensioenkapitaal ongewijzigd blijven en dus niet verhogen, ondanks bijkomende te storten persoonlijke premies. Het verzekerd bedrag ligt rond de 67.000 € bruto en tot nu toe (sinds mijn aanwerving in 1997 tot eind december 2018) heb ik persoonlijk al 30.200€ aan premies betaald!. Stel dat ik tot mijn 65 ste (nog 60 maanden) zou blijven werken bij deze werkgever, dan zou ik daarboven nog eens minimaal 60 x 202,72 = 12.163€ moeten betalen, wat het totaal van mijn persoonlijke premies brengt op 42.363. Over de periode van 1997 tot eind 2018 heb ik 68,5% van de "reserves pensioen" gefinancierd, t.o.v. 31,5% door mijn werkgever. Ik heb dus meer dan het dubbele gefinancierd en dan zijn de komende 5 jaar die ik integraal zou moeten financieren zelfs nog niet meegerekend.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”