Belasting betalen op pensioen overleden vader?

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Belasting betalen op pensioen overleden vader?

#1 , 30 jan 2019 13:57

Mijn vader is half december 2018 overleden.Hij was reeds lang gepensioneerd ambtenaar.Daar we geen contact meer hadden vraag ik me af of er volgend jaar een afrekening gaat komen van de belastingen op zijn naam?Op mijn attest van erfopvolging staat dat er geen belastingen of sociale schulden op naam van de overledene staan.Ik ben invalide en heb weinig inkomen dus ben ik ongerust.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jan 2019 13:59

Er moet een aangifte worden gedaan voor de inkomsten die na de vorige aanslag werden genoten. Maar als uw vader alleen dat pensioen had zal het plus minus een nuloperatie zijn of krijg je geld terug omdat het geen volledige jaarperiode was en er teveel aan voorheffing werd ingehouden!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2019 14:02

Het is nooit verboden een deel van de erfenis opzij te zetten voor dat soort onverwachte kosten. Bij ons zijn de grondlasten, elektro en waterfactuur ook nog gekomen lang nadat ons moeder overleden was.

Reclame

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#4 , 30 jan 2019 14:10

Hij verbleef samen met zijn partner in een woonzorgcentrum,voordien in haar appartement dat nog steeds haar eigendom is en alle nutsvoorzieningen stonden ook op haar naam.Ik weet wel dat hij een hoog pensioen genoot want ik heb 15 jaar geleden even terug contact met hem gehad.Ik weet ook niet of er iets te erven valt,eigendom had hij niet.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 jan 2019 14:57

vraag ik me af of er volgend jaar een afrekening gaat komen van de belastingen op zijn naam?
Gezien het om een bijna vol jaar gaat, zal de eventuele belasting over inkomstenjaar 2018 ergens liggen rond wat hij de afgelopen jaren moest (bij)betalen - maar dat kan dus ook net zo goed 0 zijn.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#6 , 31 jan 2019 09:15

En dat is juist een probleem want daar heb ik geen flauw idee van!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 31 jan 2019 12:33

Dat gaat u wel zien op het aanslagbiljet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2019 15:44

Beste

U kan mijn inzien best contact opnemen met het ontvangkantoor van de belastingen en vragen om een berekening zodat u weet of er nog zal moeten bijbetaald worden bovenop de voorheffing. Moest dat het geval zijn kunnen de erfgenamen best voldoende op voorhand storten aan de belastingen en het bewijs van de storting voegen bij het passief van de nalatenschap wanneer u de aangifte van nalatenschap indient.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#9 , 01 feb 2019 10:24

Vriendelijk bedankt,dat zal ik doen.

Terug naar “Pensioenen”